Електрическата кола - страшилището за бензиностациите

Електрическата кола е на ход. Смърт на бензиностанциите!

Скръбна вест (за някои). Бензиностанцията – такава, каквато я познаваме – е на път да загине. Според почитателите на автомобилната индустрия, ще я прегази не друг, а електрическата кола. Колите на бъдещето ще се зареждат практически навсякъде, твърдят експерти.

RIP Бензиностанция 1888-2025?

Електрическата кола може да превърне бензиностанциите в далечен спомен
Електрическата кола може да превърне бензиностанциите в далечен спомен

За мнозина тя е почти институция. Отиваш не просто да „напоиш“ колата, но и себе си – да си купиш пакет цигари, когато си на предела на нервите си, да грабнеш малко джънк, за да залъжеш глада, да поемеш малко спасително кафе.

Кратка справка в Wikipedia посочва, че първата бензиностанция в света е била градската аптека в германския град Вислох. В нея фрау Берта, жената на Карл Бенц, напълнила резервоара на автомобила си преди да направи демо обиколка от Манхайм до Пфорцхайм и обратно през 1888 година.

Според Тони Себа, специалист по предприемачество и чисти енергии от Станфордския университет, още през 2025-а електрическата кола ще обезсмисли традиционните бензиностанции. Ученият прави дори по-смели предвиждания – че към 2030 година изкопаемите горива, въглищата и петролът в частност ще станат излишни.

Гласът на скептиците: електрическа кола –да, но в по-далечно бъдеще

Защо да ползваме бензиностанция, ако можем да зареждаме навсякъде? Какво би било, ако можехме да зареждаме колата си не по-различно от начина, по който зареждаме мобилния си телефон – също толкова лесно, а и бързо? „Звучи хубаво, но няма да стане веднага“ – прозвучава гласът на скептиците.

Една от основните забележки към електрическата кола в момента е тази, че зареждането е по-бавно и сложно в сравнение с традиционния автомобил. Дори използването на суперзарядни станции да ускорява значително процеса, трябва да седнеш да си изядеш сандвича на спокойствие, докато трае той. Не става само да грабнеш едно кафе. Електрическите коли, дори и все по-достъпни, тепърва трябва да навлязат масово на пазара, а традиционните автомобили ще се произвеждат вероятно още десетилетия напред. А и не се очаква хората масово да зарежат досегашните си коли. Поне не и от днес за утре.

Обаче скоро

Според експертите, привърженици на чистите енергии, не е далеч този ден, в който везните при избор на автомобил ясно ще натежават към електрическата кола.

Нашият дом ще бъде основният източник на зареждане на автомобили. Дори бавната струя на 120-волтов стандартен изход ще добави 70 км към батерията на Chevy Bolt за 12 часа. Очевидно използването на 240-волтов изход (този, към който обикновено включвате сушилнята) ще бъде по-бързо. За хора, които наистина искат да увеличат максимално възможностите на зареждането у дома, компании като ChargePoint предлагат станции от второ ниво от 450 долара за вкъщи, а Tesla има свои собствени зарядни за стена, започващи от 500 долара.

Поддръжката също следва да бъде значително по-икономична. Ако в двигателя с вътрешно горене има над 2000 движещи се части, в електрическия двигател те са под 20 на брой! Разходите по ремонт се очаква да са незначителни.

От гледна точка на работодателите електрическата кола също има големи предимства. Както се предлагат безплатни закуски или кафе в офиса, възможността да си заредиш колата би могла да е един от бонусите да работиш за тази или онази компания. Изглежда и разходът за работодателя като цяло няма да бъде толкова висок. Всъщност възможността да си зареждаш електрическата кола на работа вече се предлага от много компании по света. Според представители на компанията ChargePoint около 80% от зарежданията се случват у дома или в офиса.

Как да заредим електрическата кола за без пари през уикенда?

ОК, през уикенда няма как да зареждаме на работа. Затова пък вече има алтернативи. Големи вериги магазини като Target в Щатите предлагат безплатно зареждане за електрически автомобили за своите потребители. На практика – зареждаш си колата безплатно, докато си пазаруваш. За магазина е доста изгодно, тъй като обикновеният потребител иска да зареди максимално много от безплатния ток. Докато чака колата „да вземе своето“, той ще обикаля по щандовете и ще купува още и още. Вероятно е да плати доста повече, отколкото за тока, с който ще си тръгне.

Към момента в световен мащаб Тесла има 5000 суперзарядни станции (те позволяват за около 20 минути да се зареди приблизително 50% от батерията на автомобила) и 9000 станции от т.нар. „destination charging“, което е вид партньорска програма – зареждаш там, където отиваш (хотели, ресторанти, увеселителни комплекси). От своя страна ChargePoint разполагат с 35 000 зареждащи устройства и 7000 офиса по цял свят.

Все по-лесно става да си представим как зареждаме в мола, в ресторанта или дори в парка и тук на родна почва.

Може би не днес и не утре, но след някоя и друга година вероятно децата ще се смеят на това как сме зареждали с течно гориво, а ние ще си припомняме с умиление кафето в някоя от бензиностанциите… и с леко отвращение някои от тоалетните им.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Таня Гатева