През 2015 г. Google представи RankBrain – първият метод за разбиране на заявките и съдържанието на уеб страници. Основнатяа му цел бе по-лесното осмисляне на значението на думите. На 21 октомври 2019 г., на белия технологичен свят се появи Google BERT – актуализация за разбиране на езици, която започва внедряването си в системата на търсачката. Към момента е въведена за много страни, включително България.
Защо е въведенa Google BERT?
„Ако има едно нещо, което съм научил за над 15 години работа върху търсачката на Google, това е, че любопитството на хората е безкрайно. Виждаме милиарди търсения всеки ден, като 15% от тези заявки [за търсене] са невиждани досега – затова създадохме начин да връщаме резултати дори и за неочакваните търсения“.
Панду Наяк, вицепрезидентът на Google Search
Миналата година Google представи open-source алгоритъма на име BERT, базиран на невронните мрежи за компютърната обработка на човешкия език, който позволява на всеки да тренира своята система за отговаряне на въпроси до съвършенство. Използвано е изследването на компанията върху невронните мрежи с трансформатори в мрежовата архитектура – модели, които обработват думите според заобикалящия контекст, вместо една по една.
Какво представлява Google BERT?
Точният превод на съкращението е: Двупосочни Представяния на Енкодери от Трансформатори (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Всъщност идеята на най-използваната търсачка с BERT е не да измести изцяло RankBrain, а да го допълни. Така по-ясно и точно ще бъде разбрано намерението, което стои зад заявките за търсене на потребителите. Това, от своя страна, означава по-подходящи резултати. Според Google, новият алгоритъм ще повлияе на поне около 10% от търсенията.
По-добро разбиране, по-добри резултати
Най-точното разбиране за BERT е в представянето на различните нюанси и контекста при търсенето. Google дава следния пример:
„2019 бразилски турист, пътуващ до САЩ, има нужда от виза“.
До появата на новия алгоритъм, търсачката не би обърнала внимание на връзката ДО, а само на думите САЩ, пътуване и турист. BERT ни дава възможност да усетим нюанса в значението и да знаем, че общата дума ДО е това, което ни трябва за конкретното запитване. Алгоритъмът позволява да се разбере контекста на думата въз основа на околните думи, а не само на тази, която го предхожда или следва.
Новата актуализацията ще повлияе и върху Google Assistant при заявки, които го задействат за предоставяне на дадени фрагменти и уеб резултати при търсене.
Google коментира, че въведението му за разбиране на езици е „най-големият скок напред в последните пет години и е един от най-големите скокове напред в историята на търсенето“.
А Вие какво смятате? Очакваме и Вашето мнение по темата в групата на Технологичното общество на България.