Изминалата 2016 година постави висока летва, що се отнася до ролеви игри. Заглавия като The Witcher 3 – The Wild hunt, Dark Souls 3, Tyranny, Deus Ex Mankind divided доминират все още над свободното време геймърско! Немалко продължения допълниха един силен каталог на компютърните ролеви игри – The banner saga 2 и Pillars of Eternity – The white march pt.2. Сега очакваме и се надяваме на една още по-силна компютърно-ролева 2017 година. Заявки определено не липсват, но повечето хардкор играчи сме откърмени с много силни шедьоври от миналото – Planescape: Torment, Icewind Dale, Baldur’s Gate, Wastland, Fallout, и други подобни колоси на ролевото изкуство.
Ролевите игри – как да ги познаем?
Задължително е да се отбележи и друг интересен момент. В днешно време всъщност повечето игри, независимо от жанр и механики, имат по нещо ролево в себе си – дали ще е вдигане на ниво, трупане на опит, или подбиране на умения, менажиране на точки за статистики и прочие, и прочие. Важно е да зададем няколко основни „белега“, по които да съдим кога даденото заглавие действително е ролева игра. С риск да не бъда максимално обективен, аз ще изложа моите лични разбирания за това по какво можем да кажем „с ръка на сърцето“, че определена геймка безспорно е от семейството на ролевите игри.
Първо и най-важно – едно силно ролево заглавие се разбира по историята! Има ли я, застъпен ли е главният герой в нея, развива ли се паралелно с геймплея, или е статично зададена в игровия свят. Ако сюжетът е основен двигател на действието и механиката в едно игрово предложение, то спокойно можем да кажем – те това е RPG!
Продължаваме с една често пъти пренебрегвана механика, която е много тънка и ненатрапчива. Говоря за възможността на главния герой (съответно – играча) да влияе на околната среда и игровата реалност посредством взетите решения, чрез диалог или пъзели, и направените действия – били те битки, бягство от врагове, лутане и нищоправене. Именно в този аспект може да си проличи майсторството на разработчиците – всяко нещо да води до друго нещо, изобщо – нивото на различни итерации да е високо! Забавяте се с разследването на жестоко убийство? Няма проблеми – колкото повече се лутате, толкова повече неигрови персонажи биват убити. Някои от тях са можели да бъдат част от вашата дружина или да ви продадат силен магически предмет. Ядосвате робовладелците на окръга? – те избиват половината роби, за да докажат гледна точка. Пощадявате зъл лич – получавате възможността да го преджобите доста по-късно в развитието на приключението!
За последно – няма как да не се спомене и принципът на „пауърплея“. Множество мощни предмети, брони, интересни умения за унищожение на биомаса, магии, крафтинг, точки сила/интелект/, любов – всички неща, които дават възможност на играча да си изгради един своеобразен тамагочи-герой, който да мачка наред. Да прегазва босове и да унищожава армии, да се изгражда съобразно различни билдове и стратегии за развитие на Терминатор, да може да обере всички точки опит и да се изживее като гандалф-а на групата. А може просто да поиграете Dark Souls и всичко, казано по-горе, да изгуби смисъл…
След като се въоръжихме с тези три опорни точки за разпознаване, нека започнем с нашите подбрани номинации за най-очакваните компютърни ролеви игри през 2017 година!
Съдържание
Torment – Tides of Numenera
дата на излизане – 28.02.2017
Духовният наследник на култ класиката Planescape: Torment. Сетингът е изцяло нов и изключително интригуващ – планетата Земя, но 1 милиард години в бъдещето. Осем могъщи цивилизации са се породили една след друга, развили са се и са загинали, като деветата е в процес на деградиращ завършек. Оттук и името – The ninth world (Деветият свят). След като милиарди години хората като раса са били сред изчезналите видове, сега отново излизат на еволюционната сцена. Мистериозен индивид е намерил начин да излъже смъртта чрез трансфериране на съзнанието си в нови тела, разработени от самия него – на практика той е безсмъртен – The Changing God (Променящият се Бог).
Всяко изоставено тяло придобива свое собствено съзнание и заживява индивидуален живот. Играчът влиза в ролята на Последния Отхвърлен – най-новата изоставена (не)тленна обвивка на Променящия се Бог. Следват часове на качествени диалози, разкриване на изчанчени тайни и локации, преследване на отговори, които да дадат смисъл на съществуването Ви като отхвърлено изкуствено тяло. Все пак, какво придава значение на отделния живот?
Mass Effect – Andromeda
дата на излизане – 21.03.2017
Шепърд вече го няма, Рийпърите са далечен спомен, човечеството се мести на нова галактика. По-конкретно – Андромеда. Този път главните протагонисти са двама – брат и сестра със семплата и запомняща се фамилия Райдър. Те са новите pathfinders на Инициативата Андромеда. Целта им е да отъпчат и проправят стабилен и безопасен галактически път към новия дом на човечеството, който и да е той. Разбирай множество планети за посещение и проучване, oще повече планетарни гадове за убиване и широк набор от умения за балансиране и навигиране.
Няма как да минем и без нови галактически злодеи – кокалестите и доста грозни Keth. Силно ще бъде наблегнато именно на изследването на нови космически обекти, странни светове за бъдещо обитаване, а защо не и картотекиране на различни видове животни и организми. От различните геймплей клипчета и демонстрации се вижда също и много интересна система за прогресиране на игровите персонажи, нелоши битки и лъскави другари от екипа на космическия кораб Tempest.
Divinity – Original Sin 2
дата на излизане – необявена, 2017
След шеметния Kickstаrter успех на Divinity – Original Sin, логично е да последва и продължение. Отрочето на Larian даде на феновете така жадуваната глътка свежо, тежко и удовлетворяващо ролево преживяване. Сега същите тези Larian отново ще избухват с по-голям и богат на възможности Original Sin 2! С огромно удоволствие разбрах, че в писателския екип на играта присъства не кой да е, а Chris Avellone – ултра гуруто на тежките RPG-истории, създател на уникални персонажи от Planescape: Torment и Torment – Tides of Numenera. Този факт ми подсказва само едно – наративната атмосфера ще бъде по-мрачна и тъмна, изпълнена с драма и болка!
Oчаквайте „хитруващ“ мултиплейър, където различните играчи ще могат да си правят номерца – например да дават отровни зелени колби като шишенца „лечебна отвара“ или да подхвърлят контрабанда на другарчето, след което да уведомят градската стража и да гледат онлайн сеир. При индивидуалната кампания тези неща са предвидени като действия на изкуствения интелект. Целта е да се постигне един приятен миш-маш от „всичко е възможно“ чрез множество откачени и гадни трикове на самата игра, опитваща се да прецака (по интересен начин, разбира се) геймъра. Само времето и бъдещите стотици пропилени часове по Original Sin 2 ще покажат дали тази концепция ще сполучи.
Vampyr
дата на излизане – необявена, 2017
Тук заглавието говори само за себе си – вампири! Но не си мислете за класическите ретро типове от Legacy of Kain сериите, нито за хиперболизирани мускулести и готини типчета в стил Блейд. Vampyr е ролева игра с доктор за главен герой, който страда от вампиризъм. Най-интересното при това заглавие е постоянната морална дилема на доктора – дали да помага на хората и да сдържа жаждата си за кръв, или да се отдаде на кръвопиене (майната й на Хипократовата клетва) и да коси невинни граждани из мъгливите улици на Лондон. Разработчиците ни обещават реални последици и промени върху игровия свят на базата на това кое от двете ще практикува повече играчът.
Друга интересна хрумка за мен е възможността да се манипулират жертвите/пациентите чрез промяна на обитаваната от тях среда и намеса в междуличностната им интеракция с други неигрови персонажи! И не на последно място, сетингът на играта ще бъде във викторианска Англия – времето на Шерлок Холмс и Джак Изкормвача! Твърде много ли ще е да се надяваме да срещнем тези икони на поп културата някъде из дебрите на Vampyr?
A House of many Doors
дата на излизане – 03.02.2017
Къщата с многото врати е паразитно измерение, което краде от други измерения. Краде с пълни шепи (пипала?), а вие сте попаднали там със своя влак-гъсеница, пълен с окаяни наемници и герои. Попадате на други такива влакове-гъсеници, пълни с други окаяни душици, стреляте се с оръдия, взимате под внимание разстоянието, имате различни класове на ваше разположение (оправячи, лекуващи лекари, кондуктори вероятно), взимате важни решения под формата на много текст и диалози. Това е накратко A House of many Doors. Проектът е реализиран с помощта на публично финансиране през Kickstarter, но не очаквайте бомбастична графика и революционен геймплей. По-скоро играчите могат да се насладят на красива 2D анимация, илюстрации, портрети и качество на сюжета. Най-голямата сила на Къщата с много врати е комплексността, множеството различни възможности за преиграване, както и изискващият много мислене подход за решаване на предоставените препятствия.
Dauntless
дата на излизане – необявена, 2017
Какво ще стане, ако ветерани от Bioware, Riot games и Blizzard се съберат на едно място и решат да направят компютърна игра? Точно така – тя ще бъде РОЛЕВА! С това заглавие си позволявам леко да избягам от споменатите в началото три опорни точки за разпознаване, но в случая няма как да пропуснем Dauntless. Под формата на кооперативна екшън ролева игра, Неустрашимите ще предложат на всички възможността да си отчупят парченце (или цял бут) от всякакви видове чудовища!
Играчът ще има възможността да влезе в ролята на ловец на гадове, само дето гадовете си имат конкретно име – Бехемоти. Събирате се петък вечер с приятели, присъстват бира и чипс, подготвяте виртуалните чукове и брадви и дим да ви има. Налазвате групово бехемотите и ги ступвате кой както и с каквото му е кеф – войни с чукове, мацки с лъкове/стрели, джуджета с елфи, за всекиго по нещо. Разработчиците са вмъкнали дори сюжет и история, вероятно самият фентъзи свят ще се развива регулярно посредством експанжъни и пачове.
Pyre
дата на излизане – необявена, 2017
От създателите на Bastion и Transistor, „Погребалният огън“ (Pyre) е отборна ролева игра. Трима играчи имат задачата да си помагат така, че един от тях да достигне до противниковия огън с някаква странна цветна магическа сфера. Играта е меко казано странна и леко неразбираема на пръв поглед. Визуално е много красива и раздвижена, с плавни анимации. Наблегнато е силно върху диалог и възможности за разклонена интеракция между различните герои в партито на играча. Така се постигат резултати върху настроението на членовете на отбора, които от своя страна могат да се представят по-добре или по-зле в битките за огъня и кълбото. Със сигурност – странна комбинация, различна и може би доста забавна. Ще чакаме Pyre с голям интерес!
Call of Cthulhu
дата на излизане – необявена, 2017
Хауърд Лъвкрафт е източник на вдъхновение на много от поп явленията на 20-и век. Със своята психологическа хорър митология и света на Ктхулу той е „виновен“ за лудницата Аркам в Батмановия Готъм, или например Старите Богове в World of Warcraft. През годините множество игрови адаптации са направени по литературния шедьовър „Зовът на Кхтулу“. Ред е на Cyanide да се пробват! Едноименната им игра ще постави геймърите в ролята на частен детектив, нает да разследва мистериозен пожар в голямо, старо имение, при който са изгорели младо семейство и детенцето им. В хода на разследването започват да се случват странни и необясними неща, а местните жители се държат меко казано… окултно.
Разработчиците са имплементирали една разчупена и оригинална механика – показател „здрав разум“. Всеки път, когато в играта се случи нещо ужасно и необяснимо, здравият разум на детектива намалява. С намаляването на този игрови показател се отварят нови умения и възможности пред героя. В същото време обаче, ако спадне до много ниски равнища, се стига до загуба на съзнание и съответно – изпуснати възможности. Изглежда, ще трябва да се намира задоволителен баланс между изкушението да полудеем или да си пазим акъла от окултни, слузесто-пипалчести гледки. При всички случаи Call of Cthulhu не бива да се пропуска от нас, простосмъртните временни обитатели на този свят!
Darkest Dungeon – Crimson Court
дата на излизане – необявена, 2017
Възможно ли е все още да няма вампири в тази безскрупулна и наказваща нервите ролева игра? Вече ще има и това е Най-тъмната тъмница, която очаква първия си официален експанжън – The Crimson Court! Заглавието подсказва бледите кръвопиещи немъртви и появата им на сцената на това горчиво-сладко мазохистично преживяване, наречено The Darkest Dungeon. С нетърпение чакам нови, още по-брутални и оригинални методи и начини, водещи до поголовното изтребване на моите обичани и непоправимо обгрижвани геройчета – девойчета…
И ако всичко дотук не ви е достатъчно тъмнично, то в предстоящия експанжън ще присъства и нов лутащ се бос – ловец на вампири, наречен Фанатика! Как оперира той – ако някой или всички от героите в партито ви имат специален дебъф от вампирско ухапване, Фанатика ще локализира първо тях и ще започне да ги млати с огромния си чук, върху който има гравирана нажежена буква „V“. След „дамгосването“ на ухапаните The Fanatic ще придобие сериозни бонуси до края на битката. Ето това вече си е качествено надграждане върху уникалната трудност на играта, съответно ще видим как ще се отрази върху вече изтерзаните играчи на Най-тъмната тъмница.
Elex
дата на излизане – необявена, 2017
От създателите на Spell force 3, както и продуцентите на Darksiders Alan Wake и Quantum Break – TQH Nordic, към нас се задава нещо ново и интересно на име Elex! Това всъщност е наименование на много ценен ресурс на планетата, на която се развива действието. Магалан е планетата, а Eлекс е ресурс, съдържащ се в огромния метеорит, който се сблъсква с гореспоменатата планета и довежда до Апокалипсис. В същото време с помощта на ресурса се захранват футуристичните оръжия, придобиват се магикоподобни сили и се оформя нов живот!
Точно така – тук имаме прекрасен бленд от мечове, огнестрелни оръжия и магия, а защо не и генно инженерство и шиптърстване (смяна на формата на материята). Играта е красива, малко напомня на Fallout 4 със своя oгромен отворен свят, перспективата е от трето лице, а създателите (Piranha Bytes) обещават много богата взаимовплетена система от куестове и задачи. Разбирай, че всичко, което кажеш, направиш, взривиш или обидиш, се отразява на игровия свят съвсем реално и осезаемо. Накрая задължително трябва да споменем, че има и мутанти, а както се знае, има ли мутанти, няма как да сбъркаш!
https://www.youtube.com/watch?v=wlmx-7iEjrk
Eitr
дата на излизане – необявена, 2017
Скандинавски Dark Souls под формата на пиксел арт, плюс щипчица Диабло – тази комбинация би ме впечатлила всеки ден! Базирана на класическата скандинавска митология, Eitr заимства успешно някои от механиките на нашумялата напоследък Dark souls – например метрична система за издръжливост, която намалява ресурс с всеки направен удар. Геймърите трябва да преценят кога да блокират с щит и кога да се хвърлят встрани от оръжията на враговете си, тъй като с всяко действие изтощават този ресурс „издръжливост“. А споменах ли, че арт стилът на игрицата е превъзходен? Убедете се сами от предоставеното видео!
Seven – The days long gone
дата на излизане – необявена, 2017
Част от талантливите разработчици на The Witcher 3 стоят зад този проект! Seven – The days long gone ни представя един човешки свят след състоял се унищожителен Апокалипсис, където хората тепърва започват да изграждат живота си наново. Ще има много неща за крадене, строене, крафтинг и изследване на тъмни и опасни територии. Перспективата е изометрична, жанрът е приключенска ролева игра. Създателите ни обещават уникална система за хоризонтално изкачване на всякакви обекти, паркур стил на придвижване на героя през застроените пространства, както и множество предизвикателства към морала на играча под формата на избор-следствие-последствие от типа диалози и куестове. Атмосферата определено ми напомня на постапокалиптичен стиймпънк, но пък има наличието на магия и фентъзи същества – явно напоследък е модерно тези две съставки да се комбинират, защо не и успешно при Seven – The days long gone.
Nier Automata
дата на излизане – 23.02.2017
Platinum Games са се заели с продължението на Nier. Японецът Taro Yoko ще бъде отново главен изпълнител на разработката, а Nier Automata ще предложи по-разчупени битки от предшественика си, по-развита и интересна история (надяваме се) и разбира се – 3D изглед! Мислете си за нещо като Darksiders, обаче правено от японци, следователно странностите ще са навсякъде, заедно с малки стрелящи феи до раменете на игровите персонажи… На мен лично ми допада и внезапната смяна на перспективата при битките с босовете. Заглавието все още няма окончателна дата на излизане за настолни компютри.
No Truce with the Furies
дата на излизане – необявена, 2017
Няма примирие с Бесовете! Звучи като заглавие на филм на Тарантино. Или поне така би се казвала игрица, създадена от него. No Truce with the Furies не е такава игра, но пък сюжетът и сцената звучат доста тарантиновски. Само чуйте: „27 години преди завършека на света„, след което ни се разкрива маслено пастелна, нарисувана изометрична среда, в която главният герой е детектив. Какво следва нататък, това вече не знаем, но определено играта изглежда интересно. Отново имаме приключенско ролево предложение, а създателите ZA/UM Studio черпят вдъхновение от Planescape: Torment и Kentucky Route Zero.
https://www.youtube.com/watch?v=NE2MMpKiJCk
Witchmarsh
дата на излизане – необявена, 2017
Както се казва, всичко си отива с пиксел арт! Още едно такова предложение е Witchmarsh – пикселска красота от ролеви баналности (в добрия смисъл), раздвижени бързоразгръщащи се екшън битки, инвентар от разнообразни оръжия, няколко различни класа, мисля, че дори видях свещеник с камшик (оказа се по-скоро отшелник със сопа)! Тук ще спомена и за музиката – комедийна, внасяща един фин контраст между озвучение и картина. Сетингът е простичък: 1920 година, изследователски екип от различни чудаци вършее из мочурища в Масачузетс… Това си е силна заявка за ролплейване, откъдето и да го погледнеш.
The Surge
дата на излизане – хх,05, 2017
Представете си следнaта теоретична ситуация: Гордън Фриймън работи във високотехнологичен завод за роботи, джаджи и екзокостюми, първи ден работа. Налети са много от парите на Космофондовете, Тони Старк е шефче, бачка се здраво. Обаче… нещо се случва, получава се критична грешка в изкуствения интелект/началник смяната/бригадира на завода и всичко се обръща с главата надолу, точно както беше едно време в Black Mesa.
Всичко това горе-долу ще ви даде представа що за чудо е The Surge. След като заводът, в който главният герой си действа кротичко, преминава на режим „оживяли роботи-и-дронове-убийци“, всичко отива по Дарк Соулс 3 – въргаляне и премятане по земята, париране и блокиране на удари, много болка, много нерви (от добрия вид). Ключови особености са крафтинг системата и няколко различни възможни завършека на играта според взетите решения. Събирането на откъснати крайници с цел извличане на полезни материали и биомаса също подпомагат предните две. До тук звучи доста добре, но ще има ли босове-шефове от третия етаж (научен отдел) и възможност за пилотиране на средни и големи мекове? Остава да дочакаме май месец и да разберем.
След всички тези прекрасни примери за ролеви игри какво мога да кажа за финал? Може би съм много ентусиазиран за всички предложения. Може би ще настъпи сладък етап на меланхолия и носталгия по олдскуул RPG-тата от деветдесетте години (Blade of Darkness някой?). А може и поголовно да останем разочаровани от разработчиците на ролеви заглавия. При всички случаи, очаква ни една добра ролева година, набъкана с готини идеи и концепции. А защо не дори и един Ренесанс на фентъзи/фантастичното в компютърните игри? С този лек списък от геймки навлизаме силно в следващите месеци от 2017-а година, Годината на Прероденото RPG!