АLІЕNО SENTIERO

АLІЕNО SENTIERO – първата българска хиперкола

След дълги години на упорита работа, мечтата на Ахмед Мерчев е на път да се превърне в реалност. В неделя, 13 октомври, на площада в родното му село Слащен се състоя премиерата на първата българска електрическа хиперкола ALIENO SЕNTIЕRО. Автомобилът е прототип на едноместен спортен болид за писта, който във върховата си версия ще разполага с впечатляващите 5221 конски сили и ще може да развива максимална скорост от 584 км/ч.

Тези характеристики изглеждат толкова изумителни, че когато Мерчев за първи път обявява своите планове, мнозина се съмняват дали това не е просто „фалшива новина“.

Къде беше представянето?

Мястото за представянето на прототипа не е случайно – родопското село Слащен, с население около 1800 души, е не само родното място на Мерчев, но и символ на неговото вдъхновение. 40-годишният изобретател споделя своята история и амбиции за бъдещото развитие на производство на бутикови електрически хиперколи по индивидуални поръчки.

Мечтата на Ахмед Мерчев звучи фантастично, но той упорито я следва стъпка по стъпка. Процесът върви бавно, тъй като се базира на собствени разработки и лични средства. Мерчев не разчита на европейски фондове, заеми или подкрепа от държавата. Вместо това няколко съдружници, които вярват, че е възможно чудото да се случи и в България, му помагат в начинанието, въпреки липсата на автомобилостроителна традиция в страната.

В България има и други примери за успешни автомобилни предприемачи, като русенският бизнесмен Росен Даскалов, който също произвежда бутикови спортни автомобили, развиващи над 300 км/ч, макар че те не са електрически. Освен това, д-р Антон Стефов наскоро откри първия си завод за бронирани автомобили в Бургас.

Раждането на АLІЕNО SENTIERO

Историята на ALIENO SЕNTIЕRО започва преди около десет години, когато Мерчев решава да си купи електрическо „Ламборгини“. Въпреки, че е голям фен на италианската марка заради футуристичния дизайн, той открива, че те не произвеждат електрически автомобили с голяма мощност. Тогава решава сам да създаде такава кола.

Като предприемач в областта на електрониката и роботиката, Ахмед Мерчев изнася своята продукция в чужбина и използва върхови технологии. През 2015 г. решава да започне производство на бутикови електрически хиперколи и нарича проекта си „Алиено“ (ALIENO), което означава „извънземно“ на италиански. Проектът залага на революционни технологии, които ще станат широко разпространени след години. Плановете включват три вида коли – спортни, пистови и за републикански пътища, всички с висока енергийна ефективност и иновативни роботизирани системи с изкуствен интелект. Техническите параметри на моделите са налични на сайта на ALIENO.

Фабриката

За да осъществи проекта си за електрическа хиперкола, Ахмед Мерчев регистрира фирма „Алиено“ в родното си село Слащен с начален капитал от 2000 лева преди девет години. Първоначално планира да построи фабриката в Слащен, но не намира подходящ терен. Затова купува бившата гранична застава в съседното село Туховища – имот с площ от 15 декара. Там вече е изградил производствена база с площ от 2500 кв.м, оборудвана с модерна техника, и от началото на годината базата функционира. Именно там е произведен първият прототип на хиперколата „ALIENO SЕNTIЕRО“.

АLІЕNО SENTIERO

Мерчев планира разширение на фабриката до 15 000 кв.м и казва, че е инвестирал милиони в проекта, но не разкрива точната сума. Според финансовите отчети на компанията инвестициите досега възлизат на около 5 милиона лева. В бъдеще той планира да построи и тестова писта за изпитване на колите, както и дизайнерско и изследователско звено за развойна дейност (R&D).

Мерчев отбелязва, че не е лесно да се намерят съмишленици за такъв мащабен проект, особено предвид факта, че България няма традиции в автомобилостроенето. Въпреки това, той успява да привлече инвеститори и през годините броят на съдружниците в „Алиено“ ООД достига осем. Мерчев притежава контролния пакет от 69.4%, а останалите акции са разпределени между Петър Митев (13.7%), Красимир Манов (3.6%), Иван Киров (1%) и компанията „Денюб Кепитал Мениджмънт България“ ЕАД (0.5%), с директор Георги Сиджимков.

Екипът

За създаването на първия прототип на хиперколата ALIENO SЕNTIЕRО, Мерчев работи с екип от около 20 души. От тях 12 са инженери, базирани в София, Пловдив и Велико Търново, а останалите са работници от села в община Сатовча, които той е обучил. В момента те подготвят три прототипа за серийното производство на хиперколите.

Цената на бъдещите хиперколи ще варира между 2 и 4 милиона евро, споделя Ахмед Мерчев. Първите три прототипа са по-опростени и не представляват крайната версия на автомобилите. Те служат като „работни мулета“ за изследвания, върху които ще бъдат тествани по-мощни и оптимизирани електромотори и контролери, с цел постигане на максималната мощност от 5221 конски сили и скорост над 500 км/ч.

Бъдещи планове

Мерчев планира производството на 7 до 10 хиперколи месечно, като в бъдеще се стреми към 100 автомобила на месец. Цената на поръчковите автомобили ще бъде между 2 и 4 милиона евро, а малки серии от пистови автомобили ще се предлагат на цена до 400 000 евро. Той отбелязва, че вече има поръчки от чужбина и очаква, че ще са нужни поне 10 години, за да наложи марката ALIENO като световен бранд.

АLІЕNО SENTIERO

Фабриката на Мерчев разполага с високоспециализирани машини, които могат да се използват не само в автомобилостроенето, но и в други индустрии. Той има амбициозни планове за развитие на фабриката в три направления – електрически автомобили, роботика и космическа индустрия, като дори мечтае да произвежда хуманоидни роботи и машини за космическата индустрия в бъдеще.

Мерчев признава, че хората в България често са скептични към новите проекти, но вярва, че ако фабриката му успее, тя ще създаде нови работни места в региона и ще подобри имиджа на страната ни.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Ивелина Георгиева

No matter how far you run, you can never truly escape, everything catches up to you at the end and when it does, it usually kicks your ass.