След дълги години на упорита работа, мечтата на Ахмед Мерчев е на път да се превърне в реалност. В неделя, 13 октомври, на площада в родното му село Слащен се състоя премиерата на първата българска електрическа хиперкола ALIENO SЕNTIЕRО. Автомобилът е прототип на едноместен спортен болид за писта, който във върховата си версия ще разполага с впечатляващите 5221 конски сили и ще може да развива максимална скорост от 584 км/ч.
Тези характеристики изглеждат толкова изумителни, че когато Мерчев за първи път обявява своите планове, мнозина се съмняват дали това не е просто „фалшива новина“.
Съдържание
Къде беше представянето?
Мястото за представянето на прототипа не е случайно – родопското село Слащен, с население около 1800 души, е не само родното място на Мерчев, но и символ на неговото вдъхновение. 40-годишният изобретател споделя своята история и амбиции за бъдещото развитие на производство на бутикови електрически хиперколи по индивидуални поръчки.
Мечтата на Ахмед Мерчев звучи фантастично, но той упорито я следва стъпка по стъпка. Процесът върви бавно, тъй като се базира на собствени разработки и лични средства. Мерчев не разчита на европейски фондове, заеми или подкрепа от държавата. Вместо това няколко съдружници, които вярват, че е възможно чудото да се случи и в България, му помагат в начинанието, въпреки липсата на автомобилостроителна традиция в страната.
В България има и други примери за успешни автомобилни предприемачи, като русенският бизнесмен Росен Даскалов, който също произвежда бутикови спортни автомобили, развиващи над 300 км/ч, макар че те не са електрически. Освен това, д-р Антон Стефов наскоро откри първия си завод за бронирани автомобили в Бургас.
Раждането на АLІЕNО SENTIERO
Историята на ALIENO SЕNTIЕRО започва преди около десет години, когато Мерчев решава да си купи електрическо „Ламборгини“. Въпреки, че е голям фен на италианската марка заради футуристичния дизайн, той открива, че те не произвеждат електрически автомобили с голяма мощност. Тогава решава сам да създаде такава кола.
Като предприемач в областта на електрониката и роботиката, Ахмед Мерчев изнася своята продукция в чужбина и използва върхови технологии. През 2015 г. решава да започне производство на бутикови електрически хиперколи и нарича проекта си „Алиено“ (ALIENO), което означава „извънземно“ на италиански. Проектът залага на революционни технологии, които ще станат широко разпространени след години. Плановете включват три вида коли – спортни, пистови и за републикански пътища, всички с висока енергийна ефективност и иновативни роботизирани системи с изкуствен интелект. Техническите параметри на моделите са налични на сайта на ALIENO.
Фабриката
За да осъществи проекта си за електрическа хиперкола, Ахмед Мерчев регистрира фирма „Алиено“ в родното си село Слащен с начален капитал от 2000 лева преди девет години. Първоначално планира да построи фабриката в Слащен, но не намира подходящ терен. Затова купува бившата гранична застава в съседното село Туховища – имот с площ от 15 декара. Там вече е изградил производствена база с площ от 2500 кв.м, оборудвана с модерна техника, и от началото на годината базата функционира. Именно там е произведен първият прототип на хиперколата „ALIENO SЕNTIЕRО“.
Мерчев планира разширение на фабриката до 15 000 кв.м и казва, че е инвестирал милиони в проекта, но не разкрива точната сума. Според финансовите отчети на компанията инвестициите досега възлизат на около 5 милиона лева. В бъдеще той планира да построи и тестова писта за изпитване на колите, както и дизайнерско и изследователско звено за развойна дейност (R&D).
Мерчев отбелязва, че не е лесно да се намерят съмишленици за такъв мащабен проект, особено предвид факта, че България няма традиции в автомобилостроенето. Въпреки това, той успява да привлече инвеститори и през годините броят на съдружниците в „Алиено“ ООД достига осем. Мерчев притежава контролния пакет от 69.4%, а останалите акции са разпределени между Петър Митев (13.7%), Красимир Манов (3.6%), Иван Киров (1%) и компанията „Денюб Кепитал Мениджмънт България“ ЕАД (0.5%), с директор Георги Сиджимков.
Екипът
За създаването на първия прототип на хиперколата ALIENO SЕNTIЕRО, Мерчев работи с екип от около 20 души. От тях 12 са инженери, базирани в София, Пловдив и Велико Търново, а останалите са работници от села в община Сатовча, които той е обучил. В момента те подготвят три прототипа за серийното производство на хиперколите.
Цената на бъдещите хиперколи ще варира между 2 и 4 милиона евро, споделя Ахмед Мерчев. Първите три прототипа са по-опростени и не представляват крайната версия на автомобилите. Те служат като „работни мулета“ за изследвания, върху които ще бъдат тествани по-мощни и оптимизирани електромотори и контролери, с цел постигане на максималната мощност от 5221 конски сили и скорост над 500 км/ч.
Бъдещи планове
Мерчев планира производството на 7 до 10 хиперколи месечно, като в бъдеще се стреми към 100 автомобила на месец. Цената на поръчковите автомобили ще бъде между 2 и 4 милиона евро, а малки серии от пистови автомобили ще се предлагат на цена до 400 000 евро. Той отбелязва, че вече има поръчки от чужбина и очаква, че ще са нужни поне 10 години, за да наложи марката ALIENO като световен бранд.
Фабриката на Мерчев разполага с високоспециализирани машини, които могат да се използват не само в автомобилостроенето, но и в други индустрии. Той има амбициозни планове за развитие на фабриката в три направления – електрически автомобили, роботика и космическа индустрия, като дори мечтае да произвежда хуманоидни роботи и машини за космическата индустрия в бъдеще.
Мерчев признава, че хората в България често са скептични към новите проекти, но вярва, че ако фабриката му успее, тя ще създаде нови работни места в региона и ще подобри имиджа на страната ни.