Според проучване на Pew Research тийнейджърите вече не използват толкова активно Facebook. 95% от тях имат смартфон, но само 51% казват, че използват Facebook. Зашеметяващ спад от 71%, сравнено с предходното проучване за периода 2014-2015 г.
Според констатациите на Pew Research повечето използват YouTube (85%), Instagram (72%) и Snapchat (69%). Междувременно най-посещаваните са Snapchat (35%), YouTube (32%), Instagram (15%) и Facebook (10%). 45% от тийнейджърите използват интернет „почти постоянно“, а мнозинството са онлайн „по няколко пъти на ден“. Около 44% от потребителите на Snapchat са на възраст от 18 до 24 години, а само 20% от Facebook са в тази ключова възрастова група според Ampere Analysis.
Тази година повече от 3 милиона потребители под 25-годишна възраст в Обединеното кралство и САЩ или ще напуснат, или ще спрат да използват Facebook редовно.
„Веднага щом родителите влязат в него, те убиват удоволствието“, казва 24-годишният Джордан Ранфорд. Той ползва много рядко Facebook и дори е изтрил майка си от приятели, защото е „просто дразнеща“.
Какво мислят тийнейджърите?
Джорджия Дейви, 21 години, прогнозира мрачно бъдеще за все по-безинтересния Facebook. „Все още съм във Facebook, за да поддържам връзка със старите приятели, да планирам срещи и просто… да бездействам“, казва Джорджия. Но тя смята, че се превръща в платформа „за това старото поколение, да държи под око по-младото поколение – затова всъщност не публикувам много неща там“.
За нея „Instagram е много по-интересен, защото е по-визуален и се обръща повече внимание на снимките, отколкото на думите“.
Facebook, изглежда, е „платформа за реклами, но също така е по-лесен начин да намерите новини и статии от списания, вместо да преглеждате уебсайтовете им. Не знам дали да кажа това, но мисля, че Facebook може да затвори един ден. Скоро ще има нещо ново и никой вече няма да бъде на него.“
С 2 милиарда регистрирани потребители е невъзможно да се затвори Facebook. Но нейният коментар подчертава присъщата истина на интернет живота: непреходността. Дигиталният бизнес се развива бързо, което означава, че новото днес може бързо да стане вчерашна новина. Някой да си спомня MySpace или Second Life?
Facebook успява да задържи част от недоволните младежи: мнозина се преместиха в Instagram, закупена през 2012 г. за 1 милиард долара. Но големият победител все повече е Snapchat.
За много хора е трудно да си представят, че доминиращите днес социални мрежи изчезват. Но тези от нас, които са имали MySpace (или Flickr), знаят, че не отнема много време, за да ги зарежете. Facebook все още е най-доминиращата социална мрежа в света, но това може да се промени много бързо, особено ако младите поколения не искат да я използват. И ако това проучване е някаква индикация, тийнейджърите мислят, че Facebook не си заслужава времето.