Любимата ни Най-тъмна Тъмница отскоро представи първия си пълноправен експанжън – едно от дългоочакваните ролеви предложения – The Crimson Court!
След доста дълго чакане, няколко солидни пача, модинг възможности и много фен-арт, Darkest Dungeon най-накрая ще ни зарадва с нещо сочно и ново! Кажете „добър вечер“ на любимите ни кръвопийци – вампири, вампирши, фанатици и прочие кървави люде.
Имаме официална дата на излизане – 19-ти юни, тази година. Вече мина и замина, а на нас ни остана само да наточим нервите, брадвите /мечовете/ и боздуганите. Разработчиците от Red Hook Studios са ни подготвили доста нови неща, лично аз съм изненадан от количеството допълнения и оригинално съдържание, които се изливат върху клетите ни геймърски очаквания с този Ален Прокълнат ескпанжън.
Съдържание
The Crimson Court – като за начало
Всички тези скелети, човекориби и култисти започнаха леко да втръсват. Прародителят е човек от соя и класа, но как да разберем това от първа ръка? Ами, какво ако в миналия си живот на „буржоазник“, той е организирал фамозни балове и богати соарета, партита за висшата класа, морална деградация на плътта и въжделенията. Оказва се, че всичко това си го е имало, и то в доволно много количества, с доволно много пиячка. Под формата на вино. Или пък под формата на нещо червено, гъсто и лепкаво?
Но нека да върнем малко назад лирическото отклонение и да си представим казана на Вещицата. Признавам, любим мой бос – олицетворяващ в себе си деградацията и разложението на играта, и двете под формата на вкусно геймплей гурме. Крайно време е да видим контраст в реализацията на идеите на добрите хора от Red Hook Studios. Този контраст ще ни се предостави с помощта на буржоазната атмосфера на The Crimson Court. Готови ли сте за изтънчен бъркоч от кръв, комари и проклятия? Гарниран с много бутилки вино и откачен Фанатик, и Мазохист – ако всичко, казано дотук ви ужаси/погнуси/ и скандализира – то тогава тази игра е или много за вас, или хич не е за вас. Нека да започнем с най-сочната част!
The Flagellant – Мазохиста!
Признавам си, не очаквах точно такъв клас. Да, имаме Чумен Доктор, който има своите реални исторически корени в Средновековието. Имаме Кръстоносец – класика, имаме Осквернител на гробове (тук вече отиваме към изчанчената част), имаме и Прокажен! Кой не иска да играе с прокажен персонаж? Имаме Изрод, който се превръща в… още по-голям изрод с големи нокти, рога и зъби. Дотук добре – от скучно към интересно.
Логично е да се запитаме – накъде повече? Модинг обществото в Steam измисли доста оригинални идеи като например Тактик, или Пират, дори скинове от Assassin’s Creed и Dishonored. Пичовете от Red Hook Studios се надскочиха и този път – какво ще кажете за герой, който се нуждае от щети, за да действа ефективно? Персонаж, който всъщност не искате да хийлвате, не искате да поддържате в отлично здраве, а по-скоро печелите от неговите страдания! На вашето ценно и особено внимание, нека ви предоставя Мазохиста!
Отново оригинална механика – Мазохиста печели от страдание – своето и това на другарите си. Ако някой е заразен, или кърви, то Мазохиста може да поеме неговата болка и негативните му статуси върху себе си. Ще се запитате, кому е нужно това? Веднага отговарям – Мазохиста е най-мощен, когато е на малко кръв, тоест под 50% от точките живот, той получава бонус към щетите, бонус към резистенция на смъртоносен удар, както и достъп до тези негови умения, които са особено ефективни и могъщи.
Например, когато този уникален герой е под половината от кръвта си, възможностите му за лекуване се отключват – той може да излекува едновременно себе си и един от другарите си за над половината от нанесените щети. Също така може да нанесе поразяващ юмручен удар на враг, като едновременно се излекува почти изцяло, и породи мощно кървене у същия този враг. Но забележете – след като Мазохиста е на пълна кръв, тези умения стават недостъпни. Тоест геймърът е мотивиран от играта да държи The Flagellant постоянно на ръба на смъртта! Това е едновременно и вълнуващо, и рисковано, и изнервящо. Но няма да ви описвам моралното и стратегическо удовлетворение, когато вашият Мазохист оцелее особено тежка битка с досадни врагове, като в същото време е бил почти постоянно във фаза на нулева кръв и на един удар от permadeath!
Вампирите
Всъщност концепцията за „вампири“ в The Crimson Court е малко по-различна. Ако трябва да изходим от етимологията на думата „кръвосмучещи“ (bloodsuckers), то правилната насока ще ни води по-скоро далеч от класическото разбиране за кръвопиец и вампир. Дизайнерите са подходили изключително креативно и оригинално в конкретния случай – кръвосмучещите са производни на гигантски комари! Всяка нова гад в The Crimson Court има втора форма, в зависимост от това дали ще се насмуче с кръв от даден герой в групата ви.
Ако даден враг успее да го направи, първоначалната форма на „буржоазна класа“ преминава в гнусна, надебеляла от кръв твар с крилца и крачка, силно наподобяващa любимите ни летни комари. Както и възголям хобот, с който гадинките да ви заразяват с Аленото Проклятие. Наистина не се шегувам – основната концепция на новия експанжън се върти около комарите като антропоморфни персонификации на идеята за изпитата кръв и предадените зарази. Накратко казано, това не се вижда често в компютърна игра.
Стара формула, но с щипка нова, алена подправка
Друго интересно геймплей хрумване е цялата механика на The Crimson Curse – Аленото Проклятие дебне при всяка атака на кръвосмучещите, където те използват специалното си умение „The Thirst“, Жаждата. При успешно заразяване, героят ви получава много симпатичен пасив, наречен Аленото Проклятие, който пасив има няколко етапа на развитие.
- Crimson Curse : Това е първоначалният индикатор, че определен герой е заразен с Аленото Проклятие. Автоматично се завежда като пасивна категория, която носи основно негативни последствия, като тя може да прерасне в други три степени, всяка от които носи разнообразни плюсове и минуси. Не може да бъде премахната с никакви мерки и под каквито и да е обстоятелства. Веднъж прихванал The Crimson Curse, героят ви никога няма да се излекува напълно. Готино, а?
- Crimson Curse – Craving : Известно време след като даден герой е заразен с Проклятието, той вече получава силни въжделения към пиенето на кръв – Craving. Тази фаза на проклятието носи още по-тежки наказания към определени статистики – например по-голяма податливост към зарази, дебъфове и намалена максимална кръв. За успокоение, Craving дава малко количество бонус към бързината на персонажа, което може да допринесе за благоприятно развитие в битките.
- Crimson Curse – Wasting : Тази категория ви подсказва, че вече сте близо до окончателната кончина на заразения персонаж. Ако не се утоли жаждата навреме, той ще си залинее необратимо и ще умре. Разбирай – постоянно умрял персонаж в гробището на селището, пито – платено. Трябва да се внимава, като една важна особеност тук е следната – при пиене на колба кръв, Wasting преминава към оригиналната категория Crimson Curse, a не към кръвопомрачение (Bloodlust).
- Crimson Curse – Bloodlust: Във всеки един момент на Craving и Wasting можете да използвате колбичка кръв при заразения герой, с което вие утолявате жаждата за телесна течност, но пък вкарвате персонажа в състояние на кръвопомрачение – вече вкусил кръв, той ще иска още и ще действа понякога прибързано, атакувайки без да сте му задали конкретна команда, или удряйки съмишленик от групата. Добрата новина е, че герой с кръвопомрачение получава масивни бонуси, главно към нанесените щети и резистенциите към зарази и стън. Това добавя стратегически елемент към механиката на Аленото Проклятие, тъй като геймърите трябва да преценят кога да използват ресурса „колба кръв“, както и кога да оставят даден персонаж да стигне до крайната фаза на проклятието, преди окончателната смърт. Тоест вие преценявате кога да назобите вашите прокълнати любимци, превръщайки ги в терминатори за кратко време, и кога да ги запазите живи (с тежки физически последствия), но на ръба на затриването от гладна кръвосмърт. Или кръвна гладна смърт. Или смъртен кръвен глад, оставям на вас дилемата с термините.
Локация с добавена стойност
Историята в Най-тъмната Тъмница е малко особена, разказана неясно и чрез развиващ се геймплей. Тук лошо няма, приветстваме нови начини за предаване на добра история и сюжет. The Crimson Court се възползва максимално от тази формула, като развива наратива една идея по-нагоре – чрез специалната нова локация The Courtyard. Няма да издавам подробности от фабулата и игровия сценарии, само ще кажа, че това е мястото, в което кръвосмучещите се подвизават. С две думи – ще можете да се разходите из „царския“ двор на вашия предшественик, мястото, в което са се извършвали всички гуляи и безразборни партита, соарета, балове и прочие буржоазни събития.
Тук преминаваме плавно към първата особеност на новата локация – тя е част от буржоазията на фауната на играта. Населявана от заразени лордове и дами, келнери и някакви странни богомолки, локацията Courtyard дава една добра представа за висшето съсловие на Darkest Dungeon. Чрез тази смислова категория играта представя нов поглед към развитието на историята, както и задава леко и ненатрапчиво тона на експанжъна.
Втората особеност ще влезе ударно и не толкова „флуидно“. Всички куестове в Царския двор са така наречените „Епични куестове“, тоест огромни тунели и множество на брой стаи, които не се минават с две бивакувания на огън. Тук имате право да се откажете по всяко време от обхода на тъмницата, като не губите прогрес и не рестартирате дадената задача. В случая вие просто се „прегрупирате“, връщате се в селището, за да си превържете раните и да поемете глътна въздух (и кръв), след което можете да започнете оттам, от където сте се отказали. А, има и още една последна особеност на новата локация – в нея може да се влиза само с покани. Откъде се взимат те, ще ви подскажа по-долу.
Новите сгради
Безумно скъпи, но и безумно полезни – новите опции за строене на сгради в селцето са наистина свеж полъх в посока на клетите, изтормозени играчи. Всяка нова сграда струва майка си и баща си откъм ресурси (или, ако трябва да се придържаме към митологията на играта, прародителят и прародителката си), като за тези изразходвани трудно събрани благинки получавате мощни пасивни бонуси към дадени класове, провизии или геймплей аспекти.
Освен гореспоменатите ресурси, построяването на някоя от новите сгради изисква и един брой „архитектурен план“. Разбирай – рядко падащ се предмет, главно от босове или като награди за завършени куести. Честно казано, докато съберете изискваните ресурси за някоя от тези гъзарски постройки, ще имате повече от достатъчно архитектурни планове. За мен това е един закъснял аспект от геймплей механиката на играта. Ще видим занапред дали Red Hook Studios ще наблегнат още повече на това хрумване.
Фанатика – новата ужасна болка в задните части
Не само, че има нелечима болест, водеща до евентуална смърт, не само, че има досадни комаровампири, връщащи си кръв, ами и имаме нов шляещ се бос (Wandering Boss), който си е в моден тон с цялостната концепция на експанжъна. Това е Фанатика – фанатично фанатизиран откачалник, който си идва със собствен дървен кол, на който връзва произволен герой, докато не му източи 100% от кръвта. На всичкото отгоре има и три (ТРИ!/ 3/ drei, three) хода на рунд – един ход задължително използва за набучване на кол, втори ход използва за дамгосване на някой нещастник от групата ви, третия ход вече хич не ви пука какво прави, защото само гледате как да си излекувате клетниците и да избягате от този нелеп дядка с дървен кол и железен шиш.
Представете си вещицата с досадния й казан, ама не с два, а с три хода, много по-досадна и с огромен късмет при налагането на уменията. Лично аз предпочитам изненадващ купон с Колекционера и Шамблера в едно, отколкото да да се натреса на този хубавец. И все пак – босът е уникален, със собствени викове на ужас и агония като саундтрак, и адски огньове като бекграунд на битката. Изтънчено мазохистично удоволствие с привкус на дизайнерски ехиден смях от страна на разработчиците – класа!
Подсказки и Полезности
Ще се опитам да спестя максимално нерви на нови и стари играчи с няколко полезни общи съвета за игра, без да издавам някакви важни детайли от историята и геймплей-а. Имайте предвид, че ще откриете още много други такива в процеса на игра – разбирай бруталното загиване на цялото ви парти от 6-и левел нацепени приключенци. Но това е именно чарът на тази игра.
- Покани се падат от куестове за трети левел и нагоре. Падат се доста и от кръвосмучещи.
- Планове за новите постройки се падат само от босове, и то рядко. Не бързайте със строенето.
- Колбите с кръв не струват пари при фазата на купуване на провизии. Каквото си намерите при обходите, остава си за вас и след това.
- Много внимателно прахосвайте колбите с кръв.
- Не щадете Мазохиста. Ама наистина, не го щадете – колкото по-малко кръв, толкова по-мощен е той.
- Не се надценявайте, когато се натресете на Фанатик. Ако видите, че битката отива на зле – бягайте, бягайте и пак бягайте
Нещо като изпроводяк
Много нови неща, главозамайващо количество съдържание, вампири, комари, фанатици и мазохости. Да се обърка човек! Добре, че ние геймърите сме нечовеци и искаме още и още от добрите хрумвания. Защото всичко, предоставено ни в The Crimson Court, e едно голямо, сочно, добро хрумване, разбито на малки парченца хапки сьомга с хайвер от кеф! И още толкова да изпиша по темата, пак няма да мога да обхвана всички детайли и дребни особености, които допринасят за процеса на измисляне на стратегии и умотворението на решения. Всичко в името на прогреса в The Darkest Dungeon. Но няма как – Тъмниците са големи, а най-тъмната такава дебне отвсякъде!