Градове в Германия вече имат право да забраняват дизеловите автомобили. Това стана, след като Федералният административен съд в Лайпциг постанови, че местните парламенти в Щутгарт и Дюселдорф могат законосъобразно да спрат от движение по-старите дизелови автомобили в зоните, които са най-силно засегнати от атмосферно замърсяване.
Този прецедент отваря вратата за подобни стъпки и в други градове на страната. Анализаторите пък смятат, че ефектът на доминото ще застигне цяла Европа.
Междувременно екологичната група Deutsche Umwelthilfe (DUH) и хиляди техни колеги приветстваха решението. Те представиха данни, според които миналата година 70 германски града са надхвърлили границите на Европейския съюз за азотни оксиди (NOx). Както е известно, дизеловите емисии, съдържащи азотни оксиди, могат да причинят дихателни заболявания и други усложнения за здравето.
Какво ще последва?
Съвсем не става въпрос само за Германия – европейските градове се борят да опазят стандартите на ЕС за качеството на въздуха и може да харесат позицията на германския съд. И макар законодателството да не се противопоставя на новите дизелови автомобили, те също ще бъдат засегнати. Според някои експерти, потребителите все повече се отдалечават от технологията, а перспективата за забрана само ще ускори този процес.
Събитието е голям проблем за индустрията. Макар дизеловите уредби да произвеждат високи нива на азотен оксид, те отделят относително ниски нива на въглероден диоксид – парниковия газ. Така движенията за контрол на един екологичен проблем могат да доведат до подкопаване на усилията за борба с друг – освен ако всички ние не започнем да шофираме електрически коли много скоро.
DUH заяви, че се надява забраните в германските градове да сложат край на „съпротивата“ на индустрията за поправка на по-старите, по-замърсяващи автомобили, за да се отговори на последните европейски стандарти. ClientEarth, фирма за защита на околната среда, която работи по случая, заяви, че победата е „огромен успех за здравето на хората в Германия и може да има въздействие още по-далеч“.
Водещият екоадвокат Уго Тадей заяви: „Това решение дава дългоочаквана правна яснота, че ограниченията за дизеловото гориво са законно допустими и неизбежно ще имат ефект в цялата страна. Това ще има последици и за другите ни съдебни дела“.
Разходите за бизнеса
Въздействието върху германския бизнес не може да не бъде отбелязано. Милиони хора са принудени да оставят колите си вкъщи в дните, когато вредните емисии са особено високи. Забраната може също така да понижи стойността на засегнатите дизелови автомобили. От 15-те милиона дизелови автомобила по немските пътища, само 2,7 милиона отговарят на най-новите стандарти Евро-6. Автомобилните компании ще трябва да поемат огромни разходи за ремонт на превозните средства в момент, когато потребителският интерес спадне. Пазарният дял на дизеловите автомобили в Германия вече намаля от 48 % през 2015 г. до около 39 % през миналата година.
С цел да успокои собствениците на коли, правителството настоя, че нищо няма да се промени толкова незабавно. „Съдът не е издал никакви забрани за шофиране, но е създал яснота относно закона“, каза министърът на околната среда Барбара Хендрикс. „Забраните за шофиране могат да бъдат избегнати“, добави тя.
Канцлерът Ангела Меркел също смята, че решението се отнася само до „отделни градове“. „Всъщност не става въпрос за цялата страна и за всички собственици на коли“, каза тя.
Забрани и на други места за дизеловите автомобили?
За да се избегнат забраните, германските производители на автомобили обещаха софтуерни подобрения за милиони дизелови автомобили и предлагат търговски стимули за по-старите модели. Междувременно Бундестагът заговори за алтернативи, като например да направи обществения транспорт безплатен в градовете, които страдат от лошо качество на въздуха.
Париж, Мадрид, Мексико и Атина се зарекоха да премахнат дизеловите автомобили от градските центрове до 2025 г. Кметът на Копенхаген пък иска да забрани навлизането на нови още през следващата година.
Производителите на автомобили, включително Porsche и Toyota, също са казвали, че постепенно се отказват от дизеловата технология.