Съдържание
В началото бе желанието…
Вече ви запознахме с начина, по който са създадени автомобилите на някои от най-популярните марки в бранша, но виртуалната ни разходка още не е завършила. Предстои ни да разберем как са се появили и други знакови машини, благодарение на които светът на транспортните средства е такъв, какъвто го познаваме днес. И така, да започваме!
FIAT 3,5 h.p. (1899)
“Торинската фабриката за италиански автомобили“ или просто FIAT e създадена през 1899 г., а по-късно същата година светът вижда и първата произведена от нея машина. FIAT 3,5 h.p. Е с 2-цилиндров, 600-кубиков мотор, снабден с 3-степенна механична скоростна кутия, в която не е предвиден заден ход. Машината се предлага със стандартно за времето си шаси, дело на торинския майстор на карети Марчело Алесио. Максималната скорост на първия FIAT e само 35 км/ч.
Ford Model A (1903)
Зъболекарят от Чикако Ърнст Пфенинг влиза в историята като първия човек, купил си Ford. На 15 юли 1903 г. преуспелият медик се сдобил с машина Model A. Тя била снабдена с допълнитална екстра – прибиращ се гюрук. Мистър Пфенинг броил за возилото 850 долара. В действителност първият Ford силно напомнял на конкурентния Cadillac Model A. Единствената разлика била в двигателите. Cadillac-ът е снабден с едноцилиндров двигател, а Ford-ът с двуцилиндров. Затова и бил по-скъп от двете машини.
Audi Type A (1910)
Когато Август Хорх се скарва с борда на директорите на собствената си компания – Horch, които смятат автогонките за безперспективно дело, той напуснал компанията. Виждайки огромния потенциал на зараждащия се автомобилен спорт, господин Хорх основава нова фирма – Audi.
Първото серийно возило, произведено от новата компания е Audi Type A. Снабдена с 2,6-литров двигател с 22 к.с. Машината в технически план силно напомня на Horch 18/22 – автомобилът на доскорошните му колеги. Какво от това обаче? Историята показа кой е направил печелившия избор.
Alfa Romeo A.L.F.A. 24 h.p. (1910)
Може би не знаете, но названието „Alfa Romeo” е наполовина абревиатура. A.L.F.A. Произлиза от „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”, а „Romeo” e придатък от фамилията на предприемача Никола Ромео, придобил компанията през 1915 г.
Първият автомобил на марката обаче излиза 5 години по-рано и носи оригиналното ѝ име. A.L.F.A. 24 h.p. е екипирана с 2,4-литров двигател и мощност от 24 к.с. По-късно машината се сдобива с 4-литров мотор и с него достига скорот от 100 км/ч. Един добър резултат за началото на ХХ век!
Citroen A (1919)
Тъкмо приключилата Първа световна война лишава крупния френски фабрикант Андре Ситроен от възможността да продава оръжия на военните – неговият основен доход. Затова вместо снаряди, бизнесменът решил да предлага автомобили – прости, надеждни и евтини.
Citroen A 10CV e създаден от инженерите Жюле Саломон и Едмон Мойе. Машината притежава 1,3-литров двигател с 18 к.с. и може да развие максимална скорост от 65 км/ч. Цената ѝ е 3 пъти по-ниска от тази на останалите автомобили по това време и не е чудно, че само за 2 месеца Андре Ситроен получава над 16 000 поръчки.
BMW 3/15 DA1 (1929)
Краят на Първата световна война обърква плановете не само французите. Известният прозиводител на авиационни двигатели – компанията BMW – трябва да търси други варианти за реализацията на произвдоствените си мощности. До някое време компанията произвежда дори кухненски мебели, след което преминава на мотоциклети. През 1928 г. BMW купуват фирмата Dixi, която се занимава с производството на лицензни Austin Seven. Ето защо първото BMW e легално копие на английския автомобил.
Jaguar SS 100 “Jaguar” (1931)
Можем само да завиждаме за прозорливостта на сър Уилям Лайънс. В началото на 30-те години, основателят на Sidecar Slawllow, компания известна просто като „SS”, патентовал за всеки случай названието „Jaguar” като търговска марка. В началото „ягуарите“ били обикновена серия седани и купе на Sidecar Slawllow, но след Втората световна война, абревиатурата „SS” придобива неприятни окраски и сър Уилям Лайънс се насочва към производството на автомобили, излизащи под марката Jaguar.
Nissan Model 70 (1937)
За първия автомобил, произведен под името Nissan се смята копието на американския седан Graham Paige Special Six. През 1937 г. машината излиза от поточната линия на компанията Jidosha SezoCo Ltd., която е част от групата Datsun, но преименувана по това време в Nissan Motor. Останалото е една дълга и криволичеща история.
Ferrari 125S (1947)
Повече от всичко Енцо Ферари обича спортните автомобили и едва ли някога е предполагал, че нуждата ще го застави да произвежда и такива машини, но… факт! Някой трябва да плаща разходите по автомобилните състезания, затова Енцо решава да създаде возило за продажба. Но, не какво да е. Верен на стила си мистър Ферари разработва породист спортен автомобил за общо ползване.
В първото истинско Ferrari се поревръща двуместният спидстър 125S, разработен от Джоакино Коломбо. Дванайсетцилиндров мотор с обем от 1,5 литра и мощност 118 к.с. – това са само част от параметрите. Спортната машина е способна, при маса от 650 кг, да развие 170 км/ч.
Енцо Ферари не бърка и само за половин година спидстъра удържа победи в 6 от 14 старта, а това е достатъчна реклама, за да попадне по-късно в ръцете на състоятелните клиенти. Така е и до днес.
Porsche 356/1 (1948)
В послевоенната разруха конструкторското бюро на Фрединанд Порше се премества от Германия в Австрия и се опитва да оцелее както може – висококвалифицираните инженери нямат против да ремонтират дори стара селскостопанска техника. Навикът обаче си знае своето и все тегли инженерите към автомобилите. Особено Фери Порше – синът на Фердинанд Порше. Именно той, въоръжен само с гол ентусиазъм, успява да реализира мечтата на баща си и създава лека спортна машина на базата на серийната „костенурка“.
Първото и единствено Porsche 356/1 е снабдено с алуминиева каросерия, пространствена носеща рама и сложна средномоторна компановка. Първото серийно Porsche е друг вариант на прототипа – 256/2, който е по-опростен в техническо отношение и е по-близък до прародителя си VW Type 1.
Land Rover Mk.1 (1948)
Легендата разказва, че „ровърският“ инженер Морис Уилкс потрошил своя Jeep Willys, служил му вярно във всякакви ситуации. За купуването на нова машина обаче не можело да се мисли, затова инженерът се запитал как да направи така, че и Rover да пуснат свой високопроходим автомобил?
Първият прототип на прочутата машина е построен върху шаси от вече споменатия Willys, но със скоростна кутия и двигател от довоенния Rover P3. Този всъдеход се прочул най-вече с централно разположената си кормилна коолона. В последствие технологията „Center Steer” еволюира в серийния Land Rover Series 1 и доживя почти век в последвалите високопроходими Defender-и.
Виждате, че понякога нуждата да се оцелява води до случайната поява на автомобили, впоследствие придобили култов статус. Но, както знаете – животът е това, което ни се случва докато правим планове за него!