Начало / Полезно / 18 съвета за по-балансиран живот без екрани

18 съвета за по-балансиран живот без екрани

По времето, когато родителите ни са били младежи, радиото и телевизорът са били най-разпространените електронни устройства. И евентуално домашният телефон, по който са се провеждали единствено разговори. Днес само чрез едно устройство, което може да се побере в джоба ни, можем да провеждаме разговори, да слушаме музика, да играем игри, да гледаме филми, да снимаме и да използваме интернет.

Новите технологии са си присвоили задачите по организиране на работата, взаимоотношенията между хората, задълженията и забавленията. Но понякога може да се окаже, че онлайн животът ви е взел превес над реалните преживявания. Ако искате да се откъснете за малко от ползването на устройствата, съобщенията и социалните мрежи, както и да научите повече за балансирания живот без екрани, може да използвате съветите по-долу.

Намаляване на зависимостта от новите технологии

  1. Разглеждайте използването на електронните устройства като вид пристрастяване (като Фейсбук зависимостта). Например, когато някой хареса ваша публикация във Фейсбук, мозъка ви освобождава ендорфини, също както при вкусно ядене или употреба алкохол. Хората, които са в социалните мрежи повече от 30 часа седмично, са изложени на по-висок риск от безсъние, главоболие, проблеми със зрението и болки в гърба.
  2. Изберете една вечер от седмицата, когато сте „извън линия“. Ако работите повече от 40 часа седмично, се уговорете с колегите си и определете една вечер седмично, в която няма да вдигате телефона и няма да отговаряте на имейли.
  3. Помолете членовете на семейството си да се присъединят към вас. Не ги насилвайте. Като принуждавате тийнейджърите да оставят устройствата си, те ще ви се опълчат. Затова излезте от къщи и помолете децата да оставят телефоните си вътре и също да излязат.
  4. Намерете място като отдалечен плаж или гора, където няма обхват. Ходете там за няколко часа седмично и се наслаждавайте на принудителното „откъсване“.
  5. Направете си автоматичен отговор на имейла за ваканциите и го използвайте и през нощта. Настройте го да се включва в края на работния ден, за да не се изкушавате да проверявате и отговаряте на имейли след работно време. Изберете една или две вечери, в които ще отговаряте на лични имейли.

Проектиране на домашната среда

  1. Обособете си домашен офис и преместете компютъра/лаптопа там. Те не трябва да присъстват в спалнята и стаята за почивка.
  2. Преместете всички зарядни устройства в същата стая. Така, когато телефона ви има нужда от зареждане, ще го оставите там. Звуците и вибрациите няма да смущават почивката ви.
  3. Избягвайте да слагате електронни устройства в спалнята си. Без телефони, таблети и телевизор. Доказано е, че синята светлина от тези устройства пречи на спокойния сън. Повечето хора не спят достатъчно именно поради ангажирането им с тези устройства преди сън.
  4. Изключете алармата си през уикенда. Ако се събуждате спрямо вътрешния си часовник няколко дни през седмицата, то това ще ви помогне да се почувствате по-отпочинали. Ако не можете да си го позволите, отделете един час и вместо да го прекарате в интернет, поспете. Хората, които спят поне по 7-8 часа на денонощие, са по-здрави и спокойни. Липсата на сън може да доведе до раздразнителност и отслабване на имунната система.
  5. Свалете си онлайн таймер и го настройте за 30 или 60 минути. След това спрете да ползвате компютъра/телефона/таблета. Времето, което прекарвате с тези устройства, минава твърде бързо и не се усещате колко бързо го губите.

Планирайте офлайн дейности

  1. Вземете вана. Налейте си чаша кафе или вино и релаксирайте с хубава книга. Намалете светлината и запалете свещ, наслаждавайте се на домашния уют.
  2. Поканете приятели – по телефона, а не чрез съобщение или Фейсбук. Направете си барбекю.
  3. Отидете на разходка в гората. Излизането сред природата подобрява мисленето и успокоява мозъка. Сложете телефона си най-отдолу в раницата (в случай на нужда) и не го ползвайте по време на разходката.
  4. Присъединете се към спортен, танцов клуб или някаква друга групова дейност.
  5. Създайте си „крепост на самотата“. Изберете един ден в седмицата, в който да се откъснете. Кажете на семейството, приятелите и колегите си, че няма да отговаряте на телефона. Сгответе си нещо вкусно, прочетете книга или измайсторете нещо.
  6. Направете си група „извън мрежата“. Отделяйте един час всяка седмица и си организирайте срещи, без телефони или компютри. С компания отказването ще е по-лесно.
  7. Намерете си хоби. Ако не можете да назовете поне две ваши хобита, то тогава интернет може да е заменил източниците ви на креативност и облекчаване на стреса.
  8. Планирайте ваканция за поне две седмици годишно. Пригответе се предварително някой да поеме задачите ви, докато ви няма. После върнете услугата.

Благодарение на всички устройства и новите технологии около нас, животът ни доста се е променил. В последните години те се развиват стремглаво и заемат все по-голямо място в живота ни. Важното е да се научим да ги използваме разумно и да не прекаляваме.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Ивелина Георгиева

No matter how far you run, you can never truly escape, everything catches up to you at the end and when it does, it usually kicks your ass.