Начало / Новини / Ето кои приложения за Android ви проследяват, дори когато ги спрете
приложения за Android

Ето кои приложения за Android ви проследяват, дори когато ги спрете

Някои приложения за Android могат да проследяват дейността ви през цялото време, дори когато им кажете да спрат. И нищо не можете да направите за това.

Приблизително 17 000 такива апликации събират идентифицираща информация, която създава постоянен запис на дейността на вашето устройство. Това сочи проучване на Международния институт по компютърни науки, споделено със CNET. Събирането на данни изглежда нарушава политиката на гиганта за търсене и за събиране на лични данни, които могат да бъдат използвани за насочване на потребителите към персонализирани реклами.

Тайната

Приложенията могат да ви проследяват, като свързват рекламния Ви идентификационен номер – уникален, но подлежащ на повторно задаване номер, използван за приспособяване на рекламата – с други идентификатори на телефона, които са трудни или невъзможни за промяна. Тези идентификатори са уникалните подписи на устройството: MAC адрес, IMEI и Android ID.

„Поверителността изчезва, когато приложенията събират тези постоянни идентификатори“, казва Сергей Егелман, който ръководи проучването. Неговият екип наблюдава повечето от приложенията, които изпращат информация за идентифициране на рекламни услуги. Очевидно нарушение на политиките на Google.

Политики и морал

Политиките на компанията позволяват на разработчиците да събират идентификаторите, но им забраняват да комбинират идентификационния номер на рекламата с хардуерните идентификатори, без изричното съгласие на потребителя, или да използват идентификаторите, които не могат да бъдат нулирани, за да насочват реклами към хората. Нещо повече, най-добрите практики на Google за разработчиците препоръчват събирането само на рекламния идентификатор.

Данните, събрани от мобилни приложения, предизвикаха вниманието на специалистите покрай широката употреба смартфони и таблети. През януари бе установено, е Facebook и Google са използвали инструмент за разработчици, за да заобиколят правилата за поверителност на Apple и да създадат приложения за iOS, които събират информация за потребителите. Скандалът с Cambridge Analytica и Фейсбук през 2018 г. и други случаи, свързани с неприкосновеността на личния живот, доведоха до по-голям контрол върху събирането и използването на данните.

Екипът на Егелман, който преди това е открил около 6000 детски приложения, които неправомерно събират данни, за първи път разказа в подробности как големите приложения за възрастни изпращат постоянни идентификатори на рекламните услуги. В приложенията са включени популярната игра Angry Birds Classic, както и Audiobooks by Audible и Flipboard. Clean Master, Battery Doctor и Cheetah Keyboard, всички помощни програми, разработени от Cheetah Mobile, също злоупотребяват.

Всички тези приложения са инсталирани на поне 100 милиона устройства. Clean Master, телефонна програма, която включва услуги за антивирусна и телефонна оптимизация, е инсталирана на над 1 милиард устройства.

Какво прави Google за това

Google заяви, че е проучила доклада на Егелман и е предприела действия по някои приложения. Компанията отказа да каже по колко приложения работи или какви точно действия са предприети.

„Ние разглеждаме тези въпроси много сериозно“, каза говорител на технологичния гигант в изявление. „Комбинирането на рекламен идентификатор с идентификатори на устройства за персонализиране на реклами е строго забранено. Ние постоянно преглеждаме приложенията – включително тези, изброени в доклада на изследователите. И ще предприемем действия за апликациите, които не отговарят на нашите правила.“

Представители на Rovio, които разработват серията Angry Birds, и на Audible, не дадоха коментар.

Регулации

Санди Байлус, адвокат по въпросите на неприкосновеността на личния живот и киберсигурността в Saul Ewing Arnstein & Lehr, заяви, че приложенията може да са в нарушение на Общия регламент за защита на данните. Става дума за законодателството на Европейския съюз, което изисква организациите да казват на потребителите какви данни събират за тях.

„Това със сигурност може да повдигне въпроси, свързани с GDPR,“ каза Билус. „Разработчиците на приложения, които събират и използват тези данни, трябва да внимават за това.“

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Катя Димитрова

Журналист със солиден за възрастта си опит. Ревностен застъпник за свободата на словото, за чието съществуване понякога се лъжем само от добро възпитание. Почитател на футуристичните и смели идеи не само в бизнес аспект, но и във всяка една човешка микровселена. Смелост и поглед напред - там е ключът! Тук съм, за да споделям с вас всичко най-важно и актуално от света на технологиите и да ви докажа, че добрите новини не са непостижима задача в бранша. А интересите ми са свързани основно с всички форми на изкуството, с пътуванията и футбола. И искам да имам котка.