Peugeot и Fiat се сляха в нова автомобилна компания Stellantis Заглавно изображение
Изображение: Facebook

Peugeot и Fiat се сляха в нова автомобилна компания Stellantis

Обединението на PSA и американско-италианския му конкурент Fiat Chrysler в събота превърна Stellantis в четвъртия в света по обем автомобилен производител. Сливането е на стойност 52 млрд щатски долара. Новата компания ще обедини производителитe на Peugeot, Citroen, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo и Maserati. Всеки от тях ще продължи да произвежда своите собствени автомобили.

14-те марки Stellantis ще представляват около девет процента от световния автомобилен пазар. Общият им обем на производство за 2019 г се равнява на осем милиона автомобила. Заставайки плътно зад първите три производителя – Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi и Toyota, Stellantis ще бъде четвъртият по големина автомобилен производител и третият по приходи. Общо за автомобилната компания работят около 400 000 души.

„Предстоящото десетилетие ще промени представата за мобилност. Възнамеряваме да играем водеща роля в изграждането на новото бъдеще“

заяви президентът на Fiat Chrysler John Elkann, след като акционерите дадоха благословията си за „историческото сливане“.

Името Stellantis e взаимствано от латинската дума „stello”, която означава „да озарява със звезди“. В понеделник новата компания излезе на борсите в Милано и Париж, а ден по-късно дебютира и на нюйоркския фондов пазар.

През ноември шефът на Peugeot Citroën Carlos Tavares, който е и главен изпълнителен директор на холдинга Stellantis, предупреди, че

„ще оцелеят само най-ловките, с дарвинов дух“.

Предизвикателствата пред Stellantis са много. Тя си поставя за цел да превърне част от автомобилите си в електрически. Компанията желае да привлече клиенти, които шофират употребявани автомобили или такива под наем. Всичко това – в условията на коронавирусна епидемия, която удари множество индустрии. Например, световните продажби на PSA – Peugeot, Citroen, DS, Ope, Vauxhall – са паднали с 27,8% през миналата година. Друга цел на новата компания е да стъпи по-смело на китайския пазар, където през миналата година е реализирала едва 1% от общото си производство.

Според Matthias Heck от Moody’s сливането е полезно и за френските, и за италианските производители, защото

„Ще подобри глобалното им покритие. Ще могат да си сътрудничат на технологично ниво и в различни сегменти. Ще спестят пари чрез синергията и опита на PSA, която е успяла да определи точно цените си и да управлява своите разходи“.

Европейската комисия е изказала опасения, че сливането може да повлияе на конкуренцията на доходоносния европейски пазар на микробуси. PSA и Fiat Chrysler държат 34% от пазарния дял. Ето защо Комисията заявява, че PSA ще продължи споразумението си с Toyota за производство на микробуси, които да се продават в Европа под японската марка.

По-малко разходи при производството

По данни на PSA и Fiat-Chrysler, тяхното обединение ще им спести до пет милиарда евро производствени и научни разходи. Тази сума няма как да не зарадва акционерите, но в същото време се гледа с недоверие и тревога от работниците.

Повечето синдикатите определят сливането като неизбежно, но обещават да държат компанията под наблюдение.

„Нека видим след една година“,

заявява Olivier Lefebvre, делегат от френския работнически съюз Force Ouvrière.

Ако автомобилите Ви вълнуват, прочетете за Серджо Пинифарина, човекът, който промени автомобилния дизайн. В случай, че желаете да коментираме темата, заповядайте в нашата Facebook група „Технологичното общество на България„.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

За Атанас Георгиев

Обичам да следя новостите в областта на биологията, Космоса и технологиите. Това ми дава възможност да ги споделя с Вас, читателите на Technology.bg