Arrival (2016) ревю

Попаднах на трейлъра на Arrival съвсем случайно, разглеждайки неща из Youtube. В момента,в който разбрах, че основата на филма е разбирането на езика на извънземна раса хора, филолога в мен веднага се обади и каза – това ще се гледа.

В главната роля е Ейми Адамс. Явно й харесва да се занимава с извънземни, след ролята й на Лоис Лейн в новите филми за Супермен. Партнират й Джереми Ренър, който е решил, напук на своето амплоа, да изиграе една спокойна, не-екшън-ориентирана роля на теоретичен физик и Форест Уитакър, който се въплъщава в учудващо адекватен военен генерал. И тримата седят чудесно във филм, чийто акцента пада изцяло върху Адамс, която е и единствения персонаж с история, на която е обърнато внимание.

Кадър от Arrival, изображение 1

Денис Вилньов е на режисьорският пулт и се справя чудесно. Ако не сте гледали негови филми – Сикарио, Враг или Затворници са чудесен избор. Съдейки по мрачните тонове във всеки един от тези филми и високите оценки на критиката за тях, нищо чудно, че са му поверили да снима и новия Blade Runner. А тези дни излезе информация, че ще режисира и идващият Дюн reboot.

Малко инфо за сюжета. Един ден на земята идват извънземни и кацат на 12 различни места по света. Американската армия решава да извика героинята на Адамс, която е професор по лингвистика, за да ги попита с каква цел са тук, на Земята. По пътя натам, тя се среща с Ренър –  теоретичен физик, който по принцип … прави неща с математика. Двамата заедно започват да се опитват да установят контакт с извънземните, които говорят главно с Inception-тип базирано бучене. Самите извънземни пък са Ктулу-подобни гигантски септоподи (като октопод, но със 7 крайника, не 8). След като става ясно, че няма как да им бучат обратно, а Нолан явно е бил зает в този момент да им даде телефона на човека, който е правил озвучаването на Inception, решават да започнат да си пишат и така да установят някаква комуникация. Това (изненада, има професор по лингвистика в екипа) сработва и се започват опити за разговори.

Кадър от Arrival, изображение 2

Интересно е представянето на ефекта, който извънземните имат на хората по планетата. Докато действието никога не напуска базата на военните, реакциите на външния свят са представени чрез откъси от  новинарски емисии. Те разглеждат откритията на учените, и реакциите на хората от тези новини. Ентусиазъм, паника, бунотве и грабежи са смесени заедно. Това са точно реакциите, каквито бихте очаквали от 8 милиарда хора, когато им кажат – извънземни има и те са тук при нас. Обърнете внимание на телефонния разговор в телефонната централа на военните. Той е ярък пример за това как обществото приема факта, че има гигантски извънземни октоподи. Реакцията на една майка с деца на факта, че мъжът й трябва да работи с тези “чудовища”, е напълно показателна.

На фона на цялата медийна истерия, силно впечатление прави образа на Форест Уитакър, който играе неизменния генерал. Той дава доста свобода на учените да контактуват и да експериментират по начините за контакт с извънземните. Не е типичното клише на “генерала, който само иска да изстреля ракетите”. Той е реален човек, целящ да си свърши работата, ако може без да се налага да се намесват ракети.

Кадър от Arrival, изображение 3

Добри думи трябват да се кажат и за работата на Вилньов, който редува страхотни панорамни кадри с добри вътрешни сцени. За пример мога да дам първото представяне в цял план на кораба на извънземните. Вътрешността му, както и гравитационните промени са представени прекрасно. Самите актьори често са позиционирани в центъра на кадъра, за да може акцента да падне изцяло върху тях. В Arrival този подход се съчетава много добре с избраните актьори.

Кадър от Arrival, изображение 4

Както всеки един филм обаче, и този си има проблеми. Някои от тях са на сюжетно ниво – кой въобще би очаквал, че е възможно да се преведе напълно непознат език, веднага след като се чуе? Други са на ниво монтаж – на някои места имаме няколко cut-a, които идваха може би по-рязко от колкото се налага и твърде много вадеха от действието. Трети са свързани с режисурата – определени моменти може би бяха прекалено разтеглени и неясно представени.

Но пък всичко по-горе споменато се компенсира от определено интересните идеи, които се застъпват във филма. Вземете за пример факта, че когато изучаваш нов език, това реално има ефект върху твоя собствен мисловен процес.

Arrival – Финални думи

Ако имате интерес към езика като наука или към това как езика и неговото изучаване влияят на хората, то филмът най-вероятно ще ви хареса. Ако тази тема не ви вълнува или искате да гледате извънземни, които взривяват сгради, то тогава има сериозен шанс да ви стори сив и протяжен. Ала изглежда, че колегите от Холивуд също са харесали филма. Arrival получава номинации за Оскар за най-добър филм и за най-добър режисьор (както и номинации в още 6 категории!). Аз също съм напълно съгласен с тях и му поставям резултат 8/10.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Виктор Янков

Виктор Янков е изестен като Lopi и пише неща в интернедите вече повече от 10 години. Подвизава се като маркетинг/копирайтер в Ancient Media, а когато не работи кара колело / сноуборд, гейми и гледа сериали и кино.