Северно-македонската ситуационна комедия „Преспав“ може да се приеме за представителна телевизионна извадка на действителността на Балканите и в частност българската действителност.
Показва фронталният сблъсък на балканския синдрома и объркани ценности с европейските етични стойности, правила и начин на мислене.
Премиерата на сериала е 31.10.2016 г.:
- Държава: Северна Македония
- Жанр: ситком
- Сезони: 4/94 епизода (31.10.2016-06.01.2020)
- Режисьор: Игор Иванов Изи, Вардан Тоция и др.
- Сценарист: Сашо Кокаланов, Елеонора Венинова, Деляна Манева, Алек Попов и др.
- Главни актьори: Игор Ангелов, Васил Зафирчев, Игор Стойчевски, Владо Йовановски, Игор Джамбазов, Тиана Дапчевич, Йелена Йованова, Горан Стояновски, Дритон Веясели
- Времетраене: 20 мин.
- IMDb: 8,8/10
Сюжетът на ситуационната комедия, която е огледало на балканския синдром и объркани ценности, се завърта около живота на трима братя – Миле, Коста и Тони. Техният наследствен дом, по европрограма и със средства от Европейския съюз, е превърнат в семеен мотел. Къщата е разположена на бреговете на Преспанското езеро и действието се развива до самите Преспански води – част от заставката показва езерото.
Самите главни „образи“ в „Преспав“ са:
Най-възрастният брат, Миле (в ролята Владо Йовановски, а от средата на втори сезон Игор Джамбазов), който не участва в управлението на мотела, е най-характерният представител на балканския синдром. Той е първичен, супер консервативен и „милее“ единствено за македонското, включително за македонската ракия, собствено производство – единствената призната от него.
Коста (в ролята Игор Ангелов) е вторият брат. Весел, безотговорен и безгрижен човек, постоянно привлечен от жените, въпреки че е женен за строгата германка Ула. Обект на въжделенията му най-вече е рецепционистката Йелена.
Тони (в ролята Игор Стойчевски) е най-малкият брат, който се е изучил се в Европа и се възхищава на западно-европейския манталитет и стил на живот; на подредеността и спазването на правилата. Винаги спретнат и елегантен, Тони е загрижен за коректното инвестиране на европейските финанси.
„Преспав“ не може и без своите оригинали:
Споменатата вече Ула, любимката ми, (в ролята Тияна Дапчевич), която от самото стъпване на македонска земя изпада в културен шок. Изненадана е неприятно от балканския манталитет и приетото за нормално погазване на правилата. Но въпреки голямата ѝ трудност да се адаптира в тази негостоприемна и неразбираема за нея среда, тя се справя и продължава да обича своя Коста.
Типичен представител на групата на безгрижно веселите и нехайни младежи е рецепционистката Йелена (в ролята Йелена Йованова). Йелена бива избрана за поста си от Коста с единствените признати от него препоръки – младост и сладникава хубост. Тя е постоянно „залепена“ за смартфона си, за да не изпусне и една публикация във фейсбук или качи своя снимка. Устата и често груба с шефовете си, Йелена се движи по детски безбрежно в живота.
Друг „легендарен образ“ сред участниците в Преспав е ексцентричният, кълнящ се в Буда хърватин Марио, (в ролята Васил Зафирчев). Шеф готвачът, който е с големи претенции и … нулеви способности. Той няма компетентност и правоспособност за кулинар и единствено силно преувеличената, изцяло „присвоена“ от интернет автобиография, му осигурява тази длъжността. От самото начало той привлича вниманието на Миле с това, че е хърватин и гей. В епизодите историята се развива в тази насока интересно и който гледа ситкома, ще разбере.
Досадно-забавен е друг герой в ситуационната комедия – Наим (в ролята Адриан Азири) – албанският съдружник на братята. Вечно „ухилен“ и винаги готов за някоя далавера. Наим умее да се измъква от заплетени ситуации невредим и „наивно“ претендиращ, че изобщо не е знаел за тях.
В течение на епизодите се появява и Талат (в ролята Дритон Веясели) като втори рецепционист. Мюсюлманин от босненско село, той е емоционално неадекватен и вечно неразбрал, за което обвинява произхода си. Това му е и „аргументът“ за измъкване от трудни обстоятелства.
Не на последно място в галерията образи е инспектор Томе (в ролята Горан Стояновски) – олицетворение на корумпирания чиновник. Постоянно слухтящ за нередности, неговото старание е продиктувано не от професионални качества и коректност, а за да изнудва с цел лично облагодетелстване.
В заключение:
В ситкома са замесени различни, но типични герои, показващи балканския синдром и обърканите ценности. Техните действия винаги са следствие на моментните им емоции и страсти, продиктувани от ниско самочувствие и безкрайни изисквания към другите.
В тази комедийна „неразбория от балкански стремления“ участват и трима българи – писателят Алек Попов и сценаристката Деляна Манева като съсценаристи. В трети сезон се появява и актрисата Яна Маринова в ролята на български мениджър, който трябва да оправи „бъркотиите“ на клетите управители на мотела. В сериала Миле често ни споменава с недобро отношение, а Ула изказва реплика, относно участието ни в Евросъюза.
„Преспав“ е телевизионният вариант на балканския манталитет. Вярно, че на моменти хуморът издиша и невинаги ситуациите, в които попадат героите са добре обмислени. Но ситкомът е забавен и огледало на балканския синдром и объркани ценности. Те водят до необмислени действия, подчинени на личните желания и в следствие се раждат спорни политики във всяка област. Поне можем, чрез сериала да видим своите „кривици“ и недоразумения, които създаваме и да проявим автохумор!
Ние от КиноЗона ви пожелаваме много забавни минути с обърканите и не по-малко комични герои на ситкома и много смях, чрез който да осмислим балканския синдром и объркани ценности. Приятно гледане!