Радостин Чолаков е осмокласник от доспатското село Барутин, спечелил много признания и награди с уменията си в програмирането. След като се запознах с него на „GDG DevFest Sofia 2019“ е време за обещаното интервю. Днес е и неговият четиринадесети рожден ден, затова използваме момента, освен да Ви разкажем за него, и да му пожелаем всичко най-добро и още толкова усърдие в нещата, които прави.
Съдържание
- 1 – Ради, разкажи ни за себе си… Кой е Радостин Чолаков и с какво се занимава?
- 2 – Как се променя начина ти на мислене, след като се запознаваш с все повече хора в сферата?
- 3 – Успяваш ли да съчетаеш програмирането с училището?
- 4 – Разкажи за някой от проектите си!
- 5 – С какво твоята апликация изпъква пред конкурентите?
- 6 – Какви бяха най-големите трудности при разработката на приложението?
- 7 – Освен AnyGoal работиш ли по други проекти?
- 8 – Посланието на Радостин Чолаков за читателите на Technology.BG?
– Ради, разкажи ни за себе си… Кой е Радостин Чолаков и с какво се занимава?
Запалих се по програмирането, когато бях на 9 години, след като видях работата на леля ми и нейния съпруг, които са програмисти. В началото ми беше много чудно как те пишат някакъв си текст на черен фон и той се превръща в приложение. Попитах ги как всъщност става и това бяха първите ми стъпки в програмирането. Сам започнах да търся видеа и статии за JavaScript и се самообучавах. С него научих повечето концепции – цикли, функции, алгоритми, докато разработвах шах играта RSG Chess. После сам продължих да си измислям други проекти и с тях да навлизам в останалите езици – PHP, Java, C#, Kotlin, Python, Dart…
– Как се променя начина ти на мислене, след като се запознаваш с все повече хора в сферата?
С времето се запознах с доста професионалисти в ИТ сферата от България и света. Винаги това е градивно за мен, защото научавам много и извличам така наречените best practices от тях. Бях част и от няколко технологични събития, като GDG DevFest Sofia 2019, където човек има възможност да обмени опит с гилдията. 😉
– Успяваш ли да съчетаеш програмирането с училището?
Да. Основно програмирам след като си напиша домашните или когато имам нужда да си почина от училищните дейности. Обикновено подхващам по-големи проекти през ваканциите и ги доразвивам през останалото свободно време.
– Разкажи за някой от проектите си!
Тази седмица излезе последното ми мобилно приложение за Android – AnyGoal. Идеята зад него е лесно да можеш да следиш как се справяш с различни задачки и цели. Нещо като дигитален бележник. Идеята ми дойде през лятото. Прекалявах доста с яденето на шоколад и веднъж майка ми каза: “Ти днес знаеш ли колко сладко си изял?” И аз си казах – “Ще си записвам”. Та един ден реших, че от това може да стане интересно приложение. Разбира се, развих идеята, тъй като това с шоколада беше като на шега. Съществуват доста приложения с подобни идеи – в едните можеш да следиш физическото натоварване, в други да записваш какви цели имаш за седмицата например.
И мисля, че ако тези идеи се обединят в едно приложение с простичък интерфейс, то може да е много полезно.
AnyGoal може да се използва на практика за всякакви цели и записването на напредъка става изключително лесно – с два клика. Хората могат да избират от доста готови “шаблони” (templates). Ако тяхната цел (goal) не е сред тези шаблони, те могат да създадат нов такъв и лесно да споделят линк или QR код с приятели в социалните мрежи, за да не се налага всеки да го създава поотделно.
От техническа гледна точка приложението е разработено с Flutter и NodeJS в Google Cloud. Използвах част от ваучерите, награда от Google, която получих миналата година за разработката на проекта. В момента той е достъпен на Android и, ако е успешен, изключително лесно ще мога да изградя и iOS версия, благодарение на Flutter. За портфолио-уебсайта използвам ReactJS.
– С какво твоята апликация изпъква пред конкурентите?
AnyGoal има лесен за използване интерфейс, който в същото време може да е изключително полезен на потребителите. Най-вече, мисля, че ключова функционалност е възможността за създаване и споделяне на собствени шаблони за нашите цели. Така единственият лимит за какво може да бъде използвано приложението, остава въображението на потребителя.
– Какви бяха най-големите трудности при разработката на приложението?
Приложението включва доста различни компоненти – база данни, back-end сървиси и интеграции с third-party услуги. Синхронизацията между всички тях беше основното предизвикателство, защото ако нещо не проработи – отнема много време, за да се намери къде точно е проблемът.
Повече за проекта на Радостин – AnyGoal, може да откриете на адрес: anygoalanytime.com.
Mобилното приложение за Android е налично в Google Play.
– Освен AnyGoal работиш ли по други проекти?
Благотворително изградих и продължавам да развивам уебсайта на фондация “Усмивка за Африка”, през който хората могат да даряват за благотворителните ни проекти.
Също така имам няколко идеи за мобилни игри и други приложения, но за тях ще разкажа на по-късен етап.
– Посланието на Радостин Чолаков за читателите на Technology.BG?
На читателите бих казал, че за да са успешни, трябва да обичат това, което правят и в никакъв случай да не се отказват! Без значение дали става въпрос за програмиране или за каквото и да е било друго занимание, важното е да работим здраво и упорито по осъществяването на целите си, а не да чакаме наготово.
Радостин Чолаков е чудесен пример за това, че никога не е твърде рано, за да се впуснеш в програмирането. Всеки негов проект доказва, че с достатъчно желание и старание – всичко е постижимо. Екипът на Technology.BG ще следи неговото развитие и всички му пожелаваме успех във всяко следващо начинание!