Новината за смъртта на българския художник и арт директор Виктор Антонов, известен с работата си по Half-Life 2 и Dishonored, беше потвърдена от негови бивши колеги в гейминг индустрията. Той почина на 52-годишна възраст, оставяйки след себе си емблематично наследство в света на видеоигрите.
Съдържание
Човекът, който създаде визуалната идентичност на Half-Life 2
Антонов е авторът на визуалния свят на Half-Life 2, игра, която през 2004 г. завинаги промени стандартите за дизайн и разказ в гейм индустрията. Той създаде мрачния и потискащ Град 17 – смесица от избледнялата грандиозност на 19-ти век и панелните блокове от съветската епоха, прорязани от острите, чуждоземни структури на Комбина. Това беше свят, в който органичното и извънземното се сливаха по зловещ начин, а архитектурата не просто разказваше история, а беше самата история.
Но Антонов не спря дотук. Той използва подобен подход при изграждането на Дънуол, емблематичния свят на Dishonored, като този път вдъхновението беше викторианска Англия. Мрачните му индустриални визии, изпълнени със сини метални извивки, представяха не извънземна окупация, а брутален индустриален напредък, който поглъща града.
Кариера, изпълнена с емблематични проекти
Антонов започва кариерата си в Xatrix Entertainment (известна още като Gray Matter), работейки по Kingpin и Redneck Rampage. По-късно оказва влияние върху редица заглавия, включително като консултант по визуалния дизайн на DOOM (2016) и Fallout 4.
Неговият стил беше разпознаваем, независимо дали се криеше в затворническите структури на Град 17, злокобните улички на Дънуол или постапокалиптичните светове на DOOM и Fallout.
Последно сбогом: Колегите му скърбят
Новината за смъртта на Виктор Антонов беше разпространена първо от бившия сценарист на Valve Марк Лейдлоу, който публикува кратко съобщение в Instagram:
„Не исках да казвам нищо, докато не се уверя, но научих днес, че Виктор Антонов, нашият арт директор на Half-Life 2, е починал. Не знам подробности, само тъга. Блестящ и оригинален. Направи всичко по-добро.“
Сред първите, които почетоха паметта му, беше и Пийт Хайнс, дългогодишният маркетинг директор на Bethesda, който написа в Twitter:
„Благодаря за всички часове радост, които ни даде, Виктор. Ще ни липсваш.“
Рафаел Колантанио, основателят на Arkane Studios, също сподели съжалението си:
„Жалко, че не ти казах колко те уважавам, но животът ни поглъща, докато нещо такова не ни удари. Ти беше основополагащ за успеха на Arkane Studios и вдъхновение за много от нас.“
А Харви Смит, гейм дизайнерът зад Deus Ex и Dishonored, си спомни за общите им пътувания:
„Лондон, Далас, Лион… Всички говорят за въздействието му и таланта му, но аз ще запомня и чувството му за хумор – остроумно, саркастично и унищожително смешно. Почивай в мир.“
Последното му интервю
През 2024 г. Антонов даде интервю за документалния филм на Noclip по случай 20-годишнината на Half-Life 2. Там той разказа за своята страст към градското изследване и изоставените сгради, което му е помогнало да създаде уникалната атмосфера на Град 17:
„От дете винаги съм се промъквал в изоставени фабрики, станции и сгради. Обичам да гледам какво има по покривите, в мазетата, как е изградена една фабрика отвътре. Направихме много проучвания, за да изградим този свят.“
С тези думи Виктор Антонов ни напомня, че гениалността в изкуството идва от любопитството, страстта и умението да виждаш красотата дори в най-мрачните ъгли на света.
Завинаги част от историята на гейминга
Смъртта на Виктор Антонов е непоправима загуба за гейминг индустрията. Той беше човекът, който не просто рисуваше светове, а ги караше да дишат – и затова завинаги ще остане един от най-влиятелните визуални артисти в историята на видеоигрите.