Какво се случи на AMP Conf 2018 в Амстердам? – Интервю с Ники Кръстев

Интересни неща се случват в насока уеб по цял свят, и то почти постоянно. Едно от тях беше AMP Conf 2018 в Амстердам (или шеговито прекръстен на AMPsterdam, докато траеше събитието). Обикновено 98% от специалистите в България пропускаме голяма част от тези събития поради липса на време, голямо разстояние и един куп други подобни дребни или по-едри причини. На някои от тях обаче имат шанса да присъстват наши приятели, а ние от своя страна ги тормозим до последно да разкажат впечатления и да бъдат максимално изчерпателни, докато го правят. И така най-нахално да получим наготово информацията, все едно сме били там.

В този случай съдбата ни срещна и запозна с Ники Кръстев, който събра впечатления за събитието от първо лице. За наш най-голям кеф той с удоволствие отговори на въпросите ни.

Ники Кръстев и Пол Бакаус на AMP Conf 2018

Здравей, Ники! Разкажи ни накратко за себе си?

Казвам се Николай Кръстев и съм SEO оптимизатор, маркетьор, рекламист, сертифициран Google AdWords, Goоgle Analitycs и Microsoft BingAds специалист. Оптимизирам уеб сайтове за търсачки от 2009 г. Имам широки познания по онлайн маркетинг и реклама, включващи SEO, SEM, маркетинг в социалните мрежи, имейл маркетинг, Google AdWords и като цяло рекламата на клик (PPC), копирайтинг, изграждането на уебсайтове и др., като за всичко изброено имам сертификати за завършени обучения и специализации. Google локален гид съм, ниво 7.

Работил съм и съм бил консултант по десетки проекти на фирми или организации в България, Румъния, Англия, Италия, Америка и Канада. Участвал съм като лектор на конференции, семинари и периодично организирам обучения или консултирам представители на малкия и средния бизнес. От няколко години съм доста активен и в WordPress общността в екипа на WordPress преводачите, като се грижа за превода от английски на български на множество WordPress теми и разширения.

В момента съм насочил усилията си към стартирането на малка компания за продажба на брандирани домейн имена, иначе от 2012 година едно от направленията, по които работя с екип от над 10 тесни специалисти, е компанията за изработка на уебсайтове и онлайн магазини NT Websites, като с колегите сме изградили множество уеб сайтове за малкия и средния бизнес, неправителствени организации, културни мероприятия или индивидуални проекти. Това е и причината да получа покана от Google за най-голямото световно събитие, свързано с Accelerated Mobile Pages – Google AMP Conf 2018.

Кой беше с теб на AMP Conf 2018 и с какви впечатления останахте?

Да, както анонсираха и организаторите, за няколко дни Амстердам се превърна в AMPsterdam. Заминах с мой приятел  и колега – Марио Василев, но там се видях с още няколко колеги от България, сред които и многоуважавания у нас, че и по света, технически (и не само) SEO специалист – Петър Николов, с когото общо взето изкарахме заедно и двата дни.

Според мен AMP Conf 2018 беше много полезно събитие – както като получена информация, така и като нетуъркинг, тъй като там присъстваха хора, които е невъзможно да срещнеш в Европа, камо ли у нас. Имах възможността да се запозная и да поговоря с хора като Дейв Бесбрис, вицепрезидент на Google инженерите, Алейда Солис – SEO специалист и собственик на международна SEO агенция, консултант и лектор на стотици международни събития в десетки държави, Алберто Медина от Google екипа, работещ заедно с екипа на Automattic в посока лесно интегриране на AMP в WordPress (който дори обеща да съдейства за голям проект, върху който работим с колеги и който вероятно ще е от полза за AMP проекта като цяло), с разработчиците на новата Google Search Console, които ми показаха тънкости в използването на инструмента и разясниха какво предстои, както и с още много други добри и уважавани специалисти от Google, Washington Post, Airbnb, Reddit, Booking.com, Daily mail и BuzzFeed, сред които Лиса Уанг, Хедър Дъглас, Пол Бакаус и др.

Алберто Медина

Как оценяваш нивото на организация на събитието?

Организацията беше на много високо ниво, но в общи линии това се отнася не само за AMP Conf 2018, но и за всяко голямо събитие на Google, на каквито съм имал щастието няколко пъти да присъствам.

Първото нещо, което ми направи впечатление, е бързата регистрация и получаване на бадж за акредитация – все едно всичко работеше под AMP. Минахме за броени минути, а залата беше с няколкостотин човека от цял свят, които дойдоха накуп в последния половин час преди започване на събитието.

Мястото: Конференцията се състоя в Transformatorhuis – тренди клуб в центъра на красив парк, създаден специално за да приютява бизнес събития и различни мероприятия. Мястото беше доста подредено и чисто, модерно и уютно. Беше добре затоплено (В Амстердам по това време е кучи студ и духа зверски вятър постоянно), но без да е горещо. На всяка крачка имаше хора от екипа, които се грижеха за гостите, и само един поглед беше достатъчен, за да дойде някой от екипа и да окаже съдействие.

Охраната: На AMP Conf 2018 присъстваха над 40 специалисти от Google и още толкова от други големи компании, както и близо 350 гости, съответно имаше и засилена охрана, която по никакъв начин не се забелязваше и само множеството камери напомняха за сигурността.

Храната и напитките: За пореден път кетърингът беше на много високо ниво. През целия ден имаше топли и безалкохолни напитки, вода и плодови барчета, като във всяка почивка имахме възможност да заредим с пресни плодове или различни вкусни закуски. Храната на обяд беше разнообразна и вкусна, като допълнително имахме възможността да опитаме типичните за Амстердам и направени на място карамелени бисквити и малки понички с пудра захар.

Вечерта на първия ден имаше парти с жива музика, свежи напитки и вкусна храна. На партито също имахме възможност да поговорим и да обменим опит с колеги от цял свят.

Алейда Солис AMP Conf 2018Кои лекции избра да посетиш? Защо?

Присъствах на почти всички лекции и двата дни, като пропуснах само изключително техническите, тъй като това не е моята материя. Използвах времето на тези лекции, за да поговоря отвън на щандовете с колегите от Google, Trivago, Yoast, Reddit и други технологични гиганти.

Като човек, който работи в сферата на изграждане на уебсайтове, за мен е важно да научавам новостите и да бъда в крак с най-новите технологии, за да мога да предложа на клиентите си възможно най-доброто и ефективно решение за техния бизнес. За мое щастие, и в двата дни повечето лекции бяха насочени към специалистите от моята сфера, така че успях да извлека максимума от AMP Conf 2018.

Как се представиха лекторите? Кои те впечатлиха най-много? С какво?

Лекторите бяха много различни като типаж и като представяне, но като цяло всички бяха много добре подготвени и освен че лекциите им бяха полезни, в края се получаваха много интересни дискусии.

Най-добро впечатление ми направи Алейда Солис, която беше като фурия на сцената. Лекцията ѝ беше на тема „Добри и лоши практики при използването на AMP“ и даде много полезна информация за най-честите грешки при инсталиране на AMP.  Прилагам линк към нейната презентация, а видеото от лекцията можете да видите в следващото видео.

Интересни лекции бяха и обявяването на новината от Aakash Sahney, че Google вкарват AMP в Gmail, както и обявяването на AMP Stories от Jon Newmuis и Elite Truong.

Разбира се, предвид бизнеса ми, много интересна ми беше лекцията на Alberto Medina и Thierry Muller: „Fast by default: AMP powering WordPress“.

За съжаление изпуснах първата лекция през втория ден от AMP Conf 2018, която като изгледах след това и ме хвана още по-яд: „The Definitive Guide to Building an AMP e-commerce Experience“ с Lisa Wang.

Всички лекции могат да се видят в  YouTube канала на AMP Project.

Какви решения за популярните CMS системи се разискваха по време на конференцията?

В общи линии по тази тема всичко се въртеше около интеграцията на AMP в WordPress, тъй като това е и най-широко използваната система за управление на съдържание (CMS) в света. Имаше няколко лекции, в които стана въпрос и за плъгина на Automattic, споменат по-горе – “AMP for WordPress”, който позволява автоматична (донякъде) интеграция на AMP в WordPress. За другите известни CMS системи, които подкрепят проекта – Joomla, Canvas и Drupal, също има написани разширения за по-бърза интеграция от сорта на JAMP или wbAMP за Joomla, AMP module за Drupal . По последни данни, над 31 милиона сайта ползват AMP и интеграцията му с големи отворени платформи спомага много за бързо нарастващата бройка. Доколкото знам, вече могат да се правят AMP версии на Shopify през API-то им, както и че вече могат да се закупят приложения от Shopify App Store, чрез които успешно да се използва тази технология за направата на AMP страници в Shopify.

Алберто Медина от Google екипа каза, че е много вероятно на WordCamp Europe в Белград да могат да покажат подобрена версия на разширението “AMP for WordPress”, която ще позволява много по-лесна интеграция на AMP в WordPress, така че тепърва проектът ще се развива и в посока по-лесна интеграция с различните системи за управление на съдържанието.

В крайна сметка ще се наложи ли AMP като стандарт, или не?

Важно е да се знае, че от самото си анонсиране през октомври 2015 година AMP бе създаден като проект, имащ за цел да подобри ефективността на мобилния интернет, или иначе казано – да подобри скоростта на зареждане на уеб страниците при мобилни устройства. Все още технологията има доста несъвършенства, но въпреки всичко с темпото, с което се развива, нищо чудно в следващите година-две вече да е задължителен елемент от уебсайтовете, особено ако държат да са на добри позиции в екосистемата на Google.

Най-важното нещо, което трябва да се уточни е, че не е задължително AMP да се използва за цели сайтове, а може да се използва само за определени страници или конкретни елементи (рекламни банери, лендинг страници с повече текст, блог страници и др.). По този начин най-четените страници ще се зареждат по-бързо и ще трупат още повече трафик, а рекламите ще трупат повече импресии и ще бъдат в пъти по-ефективни и доходоносни.

Все повече AMP се използва за ecommerce, а след анонса по време на събитието, че Google вкарват AMP в Gmail с цел по-интерактивни и ефективни имейли (информацията в имейл съобщенията вече ще бъде динамична, актуална и активна за действия на място и в реално време от страна на потребителите), Accelerated Mobile Pages все по-често ще се използва и за рекламни кампании в тази посока.

А има и още едно важно нещо – единственият начин, по който можете да влезете в карусела „Водещи новини“ на мобилно устройство, е само ако страницата ви се изпълнява в AMP, което прави AMP жизнено необходим за новинарските сайтове.

Google е компания с огромни финансови средства и в случая залогът е много голям, така че според мен малко по малко проектът ще се наложи, за добро или лошо. След една от промените в алгоритъма на Facebook, при която започва да се дава приоритет на публикациите от приятелите и семейството, все повече издатели започнаха да търсят нови начини за достигане до потребителите и съответно все повече от тях започнаха да използват AMP за тази цел. В резултатите на първа страница в търсачката на Google все по-голям брой от присъстващите сайтове са такива, използващи AMP, въпреки че от Google твърдят, че няма връзка. Освен това проектът е интернационален, въвлечени са технически специалисти от цял свят и тъй като е проект с отворен код, всеки може да допринася за подобряването му.

Какво ще кажеш за AMP HTML като цялостно решение?

Аз лично за момента не бих използвал AMP HTML за изработката на цели уебсайтове, тъй като за целта трябва огромен бюджет за изработка и последваща поддръжка, изисква по-сериозни настройки в Google Analytics, а и все още проектът е в начална фаза и има разни недостатъци, които не се знае кога и дали ще бъдат изчистени, но честно казано, предвид всичко по-горе изброено и бързото темпо, с което проектът се развива, бих заложил картите си на него и вярвам, че най-доброто за AMP тепърва предстои.

Още полезни материали по темата:

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Йордан Манов

Никога не е късно да станеш за резил... :)