Въпреки, че хибридните и електрически коли са вече популярни, за сега не виждаме попълнения в авиацията. Тя, изглежда, изостават по този параграф и все още нямаме екологичен хибриден или електрически самолет. Този месец подобна машина за пръв път завърши тестовия си полет.
Защо няма електрически самолет?
За съжаление, все още не сме видели реална имплементация на хибриден или електрически самолет, който е способен да изпълнява редовни полети. Благодарение на напредналите разработки на литиево-полимерните батерии хибридните самолети са една стъпка по-близо до реализацията. Първият хибриден електрически самолет полетя в Великобритания. Не само, че полетът е успешен, но и това е първият самолет, който може да презарежда батериите си по време на полет. Самолетът използва до 30 процента по-малко гориво в сравнение с обикновените.
Какво представлява самолетът
Машината е проектирана и конструирана от инженери от университета Кеймбридж. Проектът е финансиран от компанията Бойнг, известна като лидер в самолетостроенето. Самолетът е базиран на едноместен модел и използва четиритактов двигател от Хонда заедно с олекотен електрически двигател, който играе ролята и на генератор. Когато има голяма нужда от мощност, като при излитане, се използват и двата двигателя. Все пак, по време на полет основният двигател може да бъде превключен в режим на генериране на електричество и да зарежда 16те батерии, вградени в крилата или да намали цялостната консумация на гориво. Модифицирана електрическа инсталация се грижи за правилното подаване на електричество и за контрола на цялата система.
Прототипът беше тестван около летище Sywell, в близост до Нотингам, Англия. Първите тестове включваха серия от „подскачания“ по пистата. В последствие бяха изпълнени и прелитания на около 1,500 фута (около 450 метра). Екипът зад проекта продължава проучванията си за да оптимизират системата както за скорост и мощност, така и за икономичност.
Можете да видите видео от демонстрацията на самолета, както и коментар от създателите по-долу:
Къде е следващата стъпка?
Това със сигурност е важна стъпка към по-екологични самолети с по-ниски емисии на въглерод. Също така, това представлява добра крачка към по-ефикасни двигатели с по-ниска консумация. Все пак предполагаме, че ще измине доста време преди да видим хибридни самолети при редовните пътнически полети. Статия от Кеймбридж обяснява, че ако двигателите на самолетите бъдат заменени изцяло от батерии, те ще могат да летят само за около десет минути.
Компанията Бойнг не е единствената, която инвестира в подобни проучвания. Ейрбъс, конкурентната френска компания, също се стреми към намаляне на вредните емисии и разработването на хибридни двигатели. Конкретен проект, върху който работят в момента, е самолет с до 80 места, който използва подобна хибридна технология и може да бъде ползван за междуградски полети. Идеята за електрически самолет може и да не е толкова далеч. Руският производител на самолети Туполев работи с над 100 институции и компании по разработката на електрически самолет, който да може да превозва пътници.
Вие бихте ли се возили на тази, на пръв поглед, машина от бъдещето?