Заглавна картинка на статията "Още детайли за Project Scorpio от Microsoft"

Още детайли за Project Scorpio от Microsoft

Ще разгледаме някои детайли, спекулации и прогнози около Project Scorpio, следващата Xbox конзола от Microsoft. Ще се базираме на вече обявените детайли, историята на компанията и конзолата, както и на масовите спекулации и слухове. Засега единствените елементи, които са потвърдени от производителя, са процесорът и неговите възможности, както и времевият диапазон, в който ще видим конзолата.

Project Scorpio – какво знаем засега

Картинка-лого на Project Scorpio

Както повечето запознати с проблема добре знаят, войната между фенове на конзоли и фенове на PC никога не стихва. Основен елемент в нея са хардуерните характеристики. Конзолите имат дълъг цикъл на развитие и поради това са вече изостанали по време на първоначалното си стъпване на пазара. С времето тази разлика се увеличава неимоверно. Цикълът, който споменахме при конзолите, е между пет и седем години. Това е доста време за настолните компютри и тяхното подобрение и развитие. Обикновено плюсът на подобен дълъг цикъл е, че конзолата е изключително добре оптимизирана, особено за софтуери. Представянето и скоростите са добре познати на разработчиците и е изключително лесно за тях да оптимизират продуктите си.

Първоначални планове на Microsoft

От около десет месеца Microsoft пуска малко по малко информация относно следващата си генерация конзоли. С нея компанията тормози любопитството на публиката, което започва да взема връх при спекулациите. Наскоро видяхме Xbox One S, което беше малко подобрение на оригиналната Xbox One. Приемете го като междинна стъпка за подобрение. Microsoft планира следващата си конзола като най-мощната на пазара. Кодовото име Project Scorpio е вече добре познато на публиката. Макар че това е доста добро обещание, все още не знаем същината на този нов продукт и какво точно ще съдържа. Все пак имаме някои детайли, които изплуваха на повърхността.

Някои конкретни данни

Със сигурност знаем, че производителят се стреми към 4K графична резолюция (4K UHD Blu-Ray playback) както при медиите (филми и клипове), така и при игрите. В скоро време видяхме значителен спад на цените при екипировката за „виртуална реалност“ и „смесена реалност„. Благодарение на това Microsoft може спокойно и доста добре да подбере избора си на това, какво новата конзола ще поддържа като възможности и хардуер. Очаква се новата генерация да разчита на AMD за процесорна мощност. Логичният избор за Microsoft е да изберат комбинация от процесор и графична карта от един и същи производител – AMD. Миналата година видяхме новата им архитектура Polaris и предполагаме, че ще я видим отново в Project Scorpio.

По-долу ще видите таблица, сравняваща предните генерации с предполагаемите характеристики на Project Scorpio:

таблица със сравнения на генерациите конзоли

Тук виждаме модифициран 8-ядрен процесор, работещ на 2.3 гигахерца. Графичният процесор се разгръща на скорост от 1,172 мегахерца и ще разполага с 12 гигабайта GDDR5 памет и скорост на трансфер 326 гигабайта в секунда. Дискът за съхранение остава механичен, с капацитет от 1 терабайт. Оптическото устройство поддържа 4K UHD Blu-Ray дискове.

Осем модифицирани ядра в процесора – все пак базирани на Jaguar

Xbox One използва Jaguar AMD ядра в процесора. Те са с ниска консумация на енергия и са по-прости, насочени основно към бюджетни системи и такива с по-ниски мощности. В базови (немодифицирани) системи можем да видим подобни процесори да надхвърлят 2 гигахерца, но процесорът в Xbox One е ограничен до 1.75 гигахерца.

AMD потенциално разполагат с няколко ядра за Project Scorpio: Excavator, Jaguar или Zen. Въпреки че последният (Zen) върна AMD в битката за пазара на висок клас и високо представяне при процесорите, ако от Microsoft плануват да използват Zen, това ще увеличи цената на новата им конзола, както и ще увеличи разходите по преправянето на самите ядра от началото на разработването ѝ.

Диаграма с архитектури на AMD

На една от конференциите Microsoft обявиха, че Project Scorpio ще има 31% по-добро представяне в сравнение с Xbox One. Все пак това е чиста скорост на хардуера, а не крайно представяне. Преминаването от Jaguar към Zen ще се отрази като скок от 60% и самата честота на процесора ще скочи от 1.75 гигахерца на 2.3 гигахерца, което е точно 31%. Все пак е възможно да видим ядра в стил Jaguar, но модифицирани.

Да не забравяме, че новата конзола ще има модифициран процесор от AMD. Microsoft може да пожелаят да включат различни новости от Zen архитектурата в досегашния Jaguar процесор. Едно потенциално нещо би било поддръжката на GDDR5, както и подобрения на комуникацията между процесор и графична карта. Това е може би една от причините да не виждаме Zen все още в конзолите – по-нисък разход и цена на проектирането на самата конзола. Да не забравяме, че основният фокус при конзолите е графичната карта.

AMD Polaris архитектура за графичния процесор

Когато говорим за графичните възможности и хардуер, нещата при Project Scorpio са все още неясни, но интересни. Накратко, имаме доста добра идея и информация, че графиката ще е базирана на Polaris архитектурата от AMD, но това все още не е потвърдено от Microsoft.

Добре знаем, че AMD се движи напред с добра скорост при всяка следваща генерация на графичната им архитектура. Заради дългото време на разработване и нуждата от персонализация и модифициране от страна на Microsoft и Sony, конзолните графични процесори могат да се базират на най-различни генерации. Те дори могат да взаимстват от бъдещи архитектури, както видяхме при PlayStation 4 Pro миналата година. Тогава Sony потвърдиха, че ще използват част от възможностите на Vega за обработването на графиката. Това все още се очаква да бъде пуснато за PC пазара, дори и днес.

Снимка на дъното на Project Scorpio

Microsoft използваха дизайн за графичния си процесор, базиран на GCN 1.1 архитектурата от AMD за конзолите си Xbox One и Xbox One S. Това може грубо да се сравни с Radeon HD 7790 графична карта. Компанията има избор пред себе си за новата конзола – или да продължи да ползва GCN 1.1, да мине на Polaris (GCN 4) или, както Sony направиха за последната си конзола, да използват нещо, базирано на Vega (GCN 5).

Какво бе досега и какво може би ще видим

Какво ползваха Microsoft за основа на Project Scorpio? Базирано на внимателно плануваното от Microsoft пускане на информация, всички знаци сочат, че се използва Polaris. Project Scorpio поддържа нови функции, които липсват при GCN 1.1 като Delta Color Compression. В същото време няма никаква информация за това дали ще видим функционалности на Vega като Rapid Packed Math (2xFP16) в новата конзола. Въз основа на подобни факти можем да предположим, че ще видим нещо, произлязло от Polaris.

Все пак функциите на отделните генерации графични архитектури на AMD се разработват като отделни елементи и могат да се миксират и комбинират. Поради тази причина видяхме PlayStation 4 Pro да използва само части от Vega. В крайна сметка е напълно възможно да видим части в Project Scorpio, които са по-нови от Polaris архитектурата.

Друга гледна точка на графичния процесор

Ако се потопим още по-дълбоко в характеристиките, ще видим, че имаме скоростите на процесорите и конфигурациите както на графичния процесор, така и на паметта. Графиката на Project Scorpio ще бъде задвижвана от 40 ядра (малко над възможностите на Radeon RX 480). Това е значителен ъпгрейд в сравнение с оригиналния Xbox One. Засега ще подминем честотата на процесорите. Този огромен скок във възможностите на графичната карта е разбираем от гледна точка на изказването на Microsoft, че ще видим конзола за 4K резолюция. Слабите характеристики на предната генерация са причината повечето игри да вървят на резолюция 900p вместо 1080p.

Снимка на Project Scorpio

От гледна точка на скоростите на чиповете, графичният процесор върви на 1,172 мегахерца, което дава на Microsoft правото да се похвалят с 6 терафлопа. Това е увеличение от 37% при честотата на процесора в сравнение с оригиналния Xbox One и 28% в сравнение с Xbox One S. Въпреки че това е във възможностите на Polaris, ще бъде интересно да видим данни от това, каква е консумацията на самата конзола с тези показатели.

Какво означава всичко това

Най-важният резултат от подобрението при графичния хардуер е може би резултатът при различните мерни единици при представянето – те са значително по-високи! Обработката на сенки и текстури ще бъде до 4.58 пъти по-бърза в сравнение с Xbox One. Microsoft имаха доста да наваксват от Xbox One в преследването си на 4K графики и изглежда, са успели да запълнят празнините. Въпреки всички тези впечатляващи подобрения, ако конзолата има малко по-добро представяне от това на Radeon RX 480, все още би трябвало да видим компромиси при 4K игрите. Доста често 6 терафлопа продуктивност не е достатъчно за идеално 4K геймърско изживяване. Разработчиците все пак ще трябва да оптимизират игрите си за самата конзола, вместо да ги пуснат на пълни графики.

Графичната памет

Ако говорим за сърцето на „звяра“, ще видим малко по-различна гледна точка. Project Scorpio има цели 12 гигабайта GDDR памет, закачена за 384-битова памет. Оригиналният Xbox One имаше само 8 гигабайта памет, и то 256-битова DDR3. Тя бе комбинирана с 32 мегабайта SRAM на самия процесор и комбинацията бе странна, но все пак работеше. Заменянето на това решение с цялостна GDDR5 е добре дошло от всяка една гледна точка! Подобряването на графичния процесор изисква и подобряване на скоростта на данните, които се подават към него. В резултат на това виждаме и GDDR5.

Снимка на Project Scorpio

Най-интересната част от решението на Microsoft относно паметта е, че те не само смениха DDR3 с GDDR5. Компанията започва използването на по-широк порт за самата памет. Това би трябвало да увеличи цялостната скорост на паметта до 326 гигабайта в секунда. С по-прости думи – това е 4.8 пъти повече в сравнение с Xbox One!

Макар и неофициално, можем да имаме генерална представа

Като цяло, макар да няма особено много информация от Microsoft, изглежда, че Project Scorpio има доста модерен и обновен видео процесор. Макар и с на пръв поглед удивителни числа, това не би трябвало да изненадва потребителите с оглед плановете на Microsoft. Всичко това е нужно, за да може конзолата да поддържа 4K UHD blu-Ray стандарт. В крайна сметка трябва да видим на пазара конзола, способна да декодира 4K графики с 60 кадъра в секунда HEVC видео през HDMI 2.0 порт.

Какво все още не знаем?

Като оставим целия хардуер настрана, самите заглавия за конзолата ще бъдат доста интересни. Като вземем предвид, че Microsoft наскоро направи радикални промени и решения от гейминг гледна точка, ще бъде изключително интересно да видим заглавията.

Project Scorpio се очаква тази есен.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Ивайло Янев

Технологичен ентусиаст, който обожава теми като Local и Cloud Storage, IoT, компютърни конфигурации, модове, компютърни и конзолни игри и всякакви странни и полезни джаджи.