Има ли шофьор в автобуса? Не и в тези. По улиците на Талин, столицата на Естония, вече се движат два като този красавец – автобус без шофьор. Бусчетата ще правят обиколка между Площад Вирту и арт-пространството в центъра – Културикател – до края на август.
Общината на Талин е поръчала двете возила от френската фирма Easymile като цената за месец и половина е 100 хиляди евро. Две трети от разходите по този автобус без шофьор се покриват от частния сектор.
Автобусите без шофьор ще заместят мотрисите на трамвайна линия, която в момента се ремонтира. С приключването на пътните работи, трамваите ще тръгнат отново, а автобусът по всяка вероятност ще бъде изложен за разглеждане от жителите и посетителите на Талин до края на септември.
Автобус без шофьор – до каква степен е приложимо?
Капацитетът на всяко бусче е от едва осем човека. Макар да се казва „без шофьор“, по закон в Естония шофьор в автобуса трябва да има. Затова от фирмата-производител са осигурили човек с шофьорска книжка, който да присъства по време на работата на бусчетата. Тези хора ще се явяват „презентатори“ на автобуса, каквото и да значи това. Основната им функция е да се намесят, ако случайно стане някой фал.
Естонското министерство на икономиката и комуникацията заяви, че иска да насърчи развитието и използването на автомобили без шофьор в страната като цяло, защото вижда потенциал за широко приложение в близко бъдеще. Според представителите на властта самоуправляващите се автобуси не просто са по-еко, но и ще повишат безопасността на пътя.
От март тази година тестването на автономни коли (т.е. без шофьор) е разрешено по естонските пътища. Става дума за конкретни модели. Единственото условие е в колата все пак да има човек, способен да шофира, в случай, че това се наложи.
„Един от ключовете за успех на Естония през годините е използването на иновативни решения“- твърди Кадри Симсон, министър на икономическите отношения и инфраструктурата на Естония.
През есента на 2016 Пирко Конса, който ръководи експертната група по автономни автомобили към естонското правителство, заяви, че именно Естония – като малка и гъвкава страна, има уникалната възможност да прилага нови решения, а местните предприемачи – да станат първите, които да пренесат съответния know-how на международно ниво.
Естония далеч не е първата
Талин е само един от редица градове по света, които вече са тествали или в момента прилагат автономен обществен транспорт. Във Франция самоуправляващите се бусчета бяха представени на обществеността още през 2015-та. Общо 30 машини без шофьор до днес са превозили повече от 100 хиляди души там. През август 2016-та Финландия също тества две автобусчета на френската EasyMile. За разлика от Естония, във Финландия не съществува закон, според който е задължително да има шофьор в автобуса. Съответно, чисто организационно тестът там беше по-лесен. Първият американски град, който изпробва автономните автобуси стана Лас Вегас – в началото на 2017-та. Бусчетата отново бяха произведени от френска компания (в случая – Navya). Те са 12-местни и могат да вдигнат скорост до 43 км/ч. Редица американски градове имат подписани договори с различни компании за предстоящото тестване на автобуси без шофьор.
Вероятно още сме в самото начало, но тенденцията е към масово разпространение на автономните возила. А кой знае, един ден може да тръгнат и по българските пътища. Вероятно няма да си пускат поп фолк саундтрак.