Преди да се появят всички игри, започващи с името на Том Кланси (по ирония нямащи нищо общо с произведенията му), в града на тактическите шутъри имаше един шериф – Jagged Alliance. Разликата е, че тук не управлявате екип от обучени качулки. Вместо това, в JA поемате контрол над банда мустакати badass чичковци с потници и косми под мишниците и знойни мацки с буйни прически и още по-буен нрав.
Задачата на избрания лично от вас екип наемници е да освободи миролюбивия народ на измислен тропически остров от зъл самопровъзгласил се владетел. Досущ като в осемдесетарски второразреден екшън филм, се впускате в приключение, изпълнено с куршуми, кръв и кратки безсмислени диалози.
Съдържание
- 1 „Just when you think homosapiens can’t stoop any lower, you find yourself in a group like this.“
- 2 „You must be at least 18 years old, of sane mind, and have no more than two felony convictions in any given country to gain access to this site.“
- 3 „I don’t know why everyone thinks I’m psychotic, I’m not psychotic, I just have a *passion* for my job.“
- 4 „I was promised carnage! Plenty оf carnage! Someone’s gonna have to answer for this!“
„Just when you think homosapiens can’t stoop any lower, you find yourself in a group like this.“
За първи път Jagged Alliance вижда бял свят през 1994 г. През годините играта се превръща в култува класика с голям брой верни фенове, продължения, имитации, онлайн MMORPG версия и какво ли още не. Тъй като реално погледнато само JA и JA 2 са „цели“ игри, верни на франчайза, тук ще се спра само върху тях. И в двете части вие сте наети, за да освободите малка островна държава от узурпирал я зъл деспот.
За целата се налага да наемете отбор от корави копелета, които, придвижвайки се зона по зона по картата на острова, го прочистват от вражеската армия. Установявайки контрол върху зоните, ще трябва и да намерите средства за изкарване на пари. С тях можете да договаряте нови наемници или да си купувате по-скъпи военни играчки. Не на последно място, във важни градове по картата ще трябва да създавате местни милиции, които да предотвратяват контраатаки от врага.
„You must be at least 18 years old, of sane mind, and have no more than two felony convictions in any given country to gain access to this site.“
Това, което прави играта по-различна от други в жанра, е изключително интерактивната обстановка, в която ви поставя избраният от вас екип. Не случайно Jagged Alliance е известна като „X-COM with attitude“.
От самото начало имате избор от над 40 игрални персонажа. Тяхното наемане става чрез имейл или два специални интернет портала, вградени в играта (A.I.M. – за по-скъпи, но и по-опитни бойци, и М.Е.R.C. – за по-евтини, но с по-слаби показатели). Това, което е важно, е че всичките персонажи имат свой собствен характер, което прави играта супер забавна на моменти. Нещо повече, наемниците си имат история помежду си и може откровено да не се харесват или дори да откажат да работят с някого, когото мразят.
Jagged Alliance е известна с парливото си чувство за хумор и много от репликите на наемниците са подправени с приятна доза сарказъм. Ако все още не сте доловили – подзалгавията в статията са думи на герои от играта. Например, ако по време на игра често ви убиват наемници, можете да очаквате доста откази, когато се опитате да наемите нови (в стил – „Sorry, I have a major concern. It’s called dying. And too many people who work for you are doing it“).
„I don’t know why everyone thinks I’m psychotic, I’m not psychotic, I just have a *passion* for my job.“
Очарованието на Jagged Alliance се крие не само в забавния диалог и персонални закачки. Все пак това е тактическа игра и тя не би струвала нищо, ако динамиката по време на битките куцаше. За щастие този проглем го няма. Самите битки са „turn-based“, подобно на класическите Fallout серии. За всеки ход наемниците ви разполагат с определн брой „action points“. Може да ги използвате, за да стреляте, да се придвижвате, да си оказвате първа помощ и т.н. За по-прецизно прицелване в различни части на тялото също ще трябва да отделите повече точки. Това е изключително полезно, когато използвате наемник с висока точност и с един изстрел можете да отнесете главата на противник.
Jagged Alliance може да се похвали и с богата доза реалистичност. Например куршумите на по-мощни оръжия могат да преминат през определени повърхности (дърво, храсти и др.), но в такъв случай нанасят по-леки рани. По същия начин действат и рикошетите, които понякога могат да бъдат доста непредвидими. Оръжията пък не са вечни и ще ги намирате в различно състояние. За да не започнат да засичат, ще трябва да ги ремонтирате. Наемниците могат да си слагат камуфлаж, за да са по-трудни за забелязване. Можете да се катерите и по покриви на къщи и да използвате високия терен за ваше преимущество. Особено Jagged Alliance 2 притежава и изключително стилна и детайлна графика за времето си, което помага за реалистичността на битките.
„I was promised carnage! Plenty оf carnage! Someone’s gonna have to answer for this!“
Като всяка друга игра, Jagged Alliance има своите трески за дялане. Един от най-досадните проблеми идва от изометрична гледна точка. Тя ви поставя в ситуация, в която понякога трудно можете да прецените дали даден обект пречи на прицелването ви. Разбира се, вашите компютърни опоненти не страдат от този проблем и винаги знаят къде да застанат, за да получат най-добра гледна точка.
Има и други малки забележки върху играта, но това, което е отказало най-много геймъри от Jagged Alliance, безспорно е нейната трудност. И двете части са пословично трудни за превъртане, особено когато влезете в последната зона. В оригиналната игра, последната зона е в пъти по-сложна от всички други преди нея. В JA 2 това не е променено, като единствената разлика е, че зоните на края са пет на брой. Играта има три нива на трудност, но веднъж започната, нямате право да ги сменяте. Така още към средата на играта може да се окажете в задънена улица. Повярвайте ми, едва ли има друга игра, отказала толкова много хора само заради трудността си.
„Now you’re like your sex life: cold, dead and lying in the bed you made.“
Обещавам, че няма да ви заливам с повече цитати в стил „Командо“ и „Ченге в детската градина“. В заключение, Jagged Alliance е от онези игри, притежаващи това, което на английски се нарича „replay value“. Особено втората част, с нейната абсолютно адекватна графика, издържа на теста на времето дори и до днес. Какво по-добро от удоволствието да седнете и да я превъртите днес, толкова години по-късно, ако навремето ви е отказала с трудността си. Ако пък сте фен на класическия Fallout, а не сте играли Jagged Alliance – сваляйте го бързо. Обещавам ви – няма да се разочаровате. Помня как инсталирах Wasteland 2, поиграх го и се сетих за едно нещо: „По дяволите, Jagged Alliance 2 е толкова по-добра!“. И докато чакате още незнайно колко време за Wasteland 3, жанрът няма да ви предложи нищо по-добро от това, да си наемете група здравеняци и да сритате задника на някой нагъл местен сатрап!