Поддръжка на автомобила

Най-важните неща, които всяка жена трябва да знае за автомобила си

Разберете как да проверите маслото на автомобила, налягането на гумите и състоянието на светлините

Повечето момчета проявяват интерес към количките още от съвсем малки. Когато пораснат, това тяхно увлечение често се превръща в страст към шофирането и поддържането на автомобила. Вероятно най-вече заради стереотипите, свързани с половата принадлежност, от момиченцата не се очаква да имат интереси в тази област.

Блаженото невежество обаче се превръща в проблем за всяка дама, която иска да кара кола – рано или късно тя попада в ситуация, от която не може да излезе сама, защото „нищо не разбира“. Ето защо в настоящата статия ще се опитаме да съберем на едно място нещата, които жените трябва да знаят за автомобилите.

Ако сте решили да управлявате МПС, задълженията ви не се изчерпват с “въртенето на геврека”, както обичат да се изразяват инструкторите. Длъжни сте да знаете как да вършите основни дреболии, съпътстващи тази дейност. Допълнителните умения ще ви помогнат да излезете (или въобще да не попадате) от неприятни ситуации на пътя.

Отваряне на капака

Чарковете на повечето съвременни автомобили са разположени под предния капак. Той се отваря посредством специален бутон на таблото или чрез ръчка, която може да намерите по следния начин: Седнете на шофьорската седалка и пуснете ръка вляво, под волана. Напипате ли ръчката, трябва да я дръпнете, докато се чуе “Щрак!”.

Когато отворите капака, трябва да го подпрете. За целта има специална пръчка, която обикновено “лежи” в няколко гумени джобчета в предния край на колата.

За да го затворите, го пуснете от 10 см височина. След това го натиснете отгоре с две ръце, за да се убедите, че е щракнал добре.

Доливане на вода или антифриз

Зимният аналог на водата е антифризът. Липсата на достатъчно течност в определения за целта резервоар може да доведе до прегряване на колата, изразяващо се в мигаща лампа, пищене на системата за сигнализация или пушек, излизащ под капака.

Ако все пак това нещастие ви застигне, отбийте, изгасете двигателя и изчакайте поне 5 минути, преди да отвъртите капачката, за да долеете вода или антифриз. В противен случай рискувате да станете жертва на инцидент с изгаряне!

Проверка, доливане и смяна на масло

В резервоара с маслото е потопена щека, която мери неговото ниво. За да го проверите, извадете щеката, избършете я със салфетка и я потопете пак за няколко секунди. На следващото изваждане ще се отбележи едно ниво – дотам стига маслото. Може да направите справка дали е достатъчно, като го сравните с отбелязките “min” и “max” на щеката.

Ако нивото е под “min”, се налага моментално да долеете малко масло. В противен случай има опасност двигателят да блокира! Вероятно при последната смяна на маслото монтьорите са сложили остатъка от тубата в багажника. Важно е да използвате тъкмо нея, тъй като не бива да се смесват два вида масло. В случай че тя е свършила, погледнете етикетчето, закрепено на резервоара с маслото – там е указан точният вид, от който се нуждаете.

Смяната на маслото пък се осъществява на определени километри. Автомобилът може да измине до 10 000 км с един вид масло, но не бива да забравяте при каква стойност, изписана на километража, трябва да посетите специализиран сервиз.

Течност за чистачки

Понякога подценявана, течността за чистачки всъщност е изключително важна. Ако при лошо време стъклото ви бъде опръскано с кал, а вие нямате течност за чистачки в съответния резервоар, това е предпоставка за ПТП.

Течността е лятна и зимна – не бива да допускате компромис с това разделение, тъй като има шанс лятната течност, използвана през зимата, да замръзне и да ви докара един куп главоболия.

Налягане на гумите

Може да разберете какво е препоръчителното налягане на вашите гуми като отворите капака на резервоара – там са посочени съответните стойности. За да проверите настоящото състояние на гумите, е най-удобно да спрете на определеното за целта място на някоя бензиностанция.

Уредите за измерване на налягане се различават по устройство, но в повечето случаи всички са придружени от табелка с надпис „Въздух“. Специализираното оборудване представлява компресор, от който излиза маркуч.

Отвъртете капачката на винтила на гумата, която ще проверявате. Сложете маркуча на винтила. На скалата ще видите стойност от порядъка на 2.1, 2.2, 2.3 и т.н.. Сравнете я с препоръчителната и я коригирайте, ако е необходимо. Промяната на налягането става по два начина. Механично, чрез натискане на бутони, например „+“ и „-“ – или електронно, чрез въвеждане на стойност, която компресорът трябва да достигне.

Сваляне на акумулатора

В случай че не излизате с колата през зимата, свалете акумулатора и го съхранявайте на стайна температура. Когато автомобилът ви потрябва, ще е нужно просто да поставите неговата батерия на мястото ѝ. Ако обаче не сте шофирали дълго време без да свалите акумулатора, ще е нужно да изчакате поне 12 часа, докато се зареди. И чак тогава ще може да използвате този вид транспорт.

А как точно да свалите или сложите акумулатора на мястото му? По-старите автомобили имат своите специфики и може би ще ви е нужна помощ от приятел. В общи линии обаче трябва да поставите захранващото устройство така, че клемите „+“ и „-“ да съвпаднат със съответните кабели на колата. Вероятно ще ви е необходим специален ключ, с който да извършите (де)монтирането на акумулатора. Първият път може и да ви причини главоболия, но сме сигурни, че бързо ще усвоите всички тънкости.

Грижа за светлините

Напълно възможно е да изминете десетки километри без да разберете, че светлините ви не работят. Така обаче се подлагате на реална опасност, защото нощем, а и при условия с намалена видимост, това е единственият начин да уведомите останалите участници в движението за своите намерения. И присъствие!

Проверявайте поне веднъж на две седмици фаровете, мигачите, аварийните светлини, стоповете и габаритите на своя автомобил. За да видите дали предните светлини работят, натиснете съответното копче, докато колата работи, след което изключете от скорост, дръпнете ръчната спирачка и погледнете дали всичко е наред.

По същия начин може да инспектирате задните светлини с изключение на стоповете. Ще разберете дали те функционират, ако повикате приятел, който да наблюдава какво се случва, когато натиснете педала на спирачките. Другият вариант е да паркирате близо до огледална витрина и да проследите промяната на светлините в отражението.

Ако ви се наложи да смените някоя от крушките, е важно да купите точния вид – тук няма място за компромис. След това свалете пластмасовото покритие от щифтовете и махнете изгорялата крушка. Трябва да монтирате новата при изгасен двигател. И никога не я пипайте с голи ръце – това може да доведе до нейното скорошно изгаряне.

Надяваме се да сме ви били полезни! Ако тази статия ви е била интересна, препоръчваме ви да прочетете и нашия “Кратък наръчник по безпроблемно паркиране”.

Коментирайте чрез Facebook

Мнения, критики, неточности - пишете ни, не ни жалете!

About Марина Янева